Cruising Pavilion
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2F02_cruisingpavilion_johandehlin-low-res-2.jpg)
Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur
Cruising kan användas för att beskriva homosexuella mäns sökande efter sex på allmänna platser. Det har varit en urban aktivitet som ägt rum i staden – i parkerna, på offentliga toaletter och parkeringsplatser men även i lokaler avsedda för ändamålet som sex- och bastuklubbar. Men cruising är mer än så och den omfattar fler än män och homosexuella. Den traditionella cruisingen har utvecklats.
Genom verk av internationella arkitekter, designer och konstnärer visar utställningen hur rikt på nyanser fenomenet cruising är. En kombination av appar, stadsutveckling och kommersialiseringen av HBTQ+-kulturen (homo- och bisexuella, trans- och queerpersoner) har lett till en fortsatt anpassning av de traditionella platserna för cruising. Till följd av ny teknik, som till stor del är geospatial, har en psykologisk, sexuell geografi skapats som sprids över digitalt sammankopplade hem.
Cruising Pavilion utforskar sexualitet och rumslighet och vilken roll cruisingkulturen har i skapandet av en icke-heterosexuell arkitektur som ändå speglar den byggda miljöns patriarkala väsen. Cruisingkulturen framstår därför som en aktiv motståndshandling, ett avant-garde som är relevant såväl för HBTQ+-kretsar som för samhället i stort.
-
Cruising Labyrinth (2016) av Andreas Angelidakis. Open source.
Deltagare
Andreas Angelidakis, Monica Bonvicini, Tom Burr, Shu Lea Cheang, Victoria Colmegna, Earl Combs + Steve Ostrow, Etienne Descloux, Diller Scofidio + Renfro, DYKE_ON, Pol Esteve + Marc Navarro, General Idea, Robert Getso, Horace Gifford, Sidsel Meineche Hansen, Nguyen Tan Hoang, Andrés Jaque (Office for Political Innovation), Studio Karhard, Ann Krsul + Amy Cappellazzo + Alexis Roworth + Sarah Drake, John Lindell, Henrik Olesen, Puppies Puppies (Jade Kuriki Olivo), Hannah Quinlan + Rosie Hastings, Carlos Reyes, Prem Sahib, Jaanus Samma, S H U I (Jon Wang + Sean Roland), Max Sohl + Paul Morris, Charles Terrell + Bruce Mailman, Tommy Ting, Madelon Vriesendorp, Steven Warwick, Robert Yang, Trevor Yeung
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fd_01_cruisingpavilion_johandehlin-low-res-2.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2F07_cruisingpavilion_johandehlin-low-res-2.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fandreas-angelidakis-cruising-manual-2.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Frobert-getso-nygogos-3.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Faafagc_boat-jaanus-samma.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fthe-saint-3.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fmadelon-vriesendorp-flagrant-delit-3.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fjohn-lindell-butt-bench-4-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fann-krsul-lesbian-xanadu-3.jpg)
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fstudio-karhardt-stefan-wolf-lucks.jpg)
Får det lov att vara lite anonymt bögsex till kaffet?
När bögsex formar arkitektur
Arkitektur skapad för sexraggning
Cruising Pavilion Considers the Architecture of Queer Sex, from Grindr to Glory Holes
Innehåll på engelska.
Architecture is overdue its own sexual revolution
Innehåll på engelska.
The Paths that Lead Us to Each Other
Innehåll på engelska.
Från pissoarer till paddor: Cruisingens historia
I samarbete med Cinema Queer ↗ presenterade ArkDes en helkväll i cruisingens fotspår med ett specialcurerat kortfilmsprogram, samtal om cruising som motstånd, visningar, bar och musik. I Från pissoarer till paddor: Cruisingens historia presenterades det smutsiga, det intima, det politiska, det nakna och det förlösande i makten och motståndet som cruising representerar. I samarbete med Cinema Queer.
Evenemanget ägde rum den 27 september 2019.
-
Foto: Klaudia Rychlik. 2019. Visning av 'The Sweet Sense of Desire' och 'In the Darkest of Alleys'.
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2F09_cruisingpavilion_johandehlin-low-res-2.jpg)
Medskick från kuratorerna
Den moderna och samtida arkitekturen har en konfliktylld relation med homosexualitet och andra icke-normativa identiter. Arkitektritade byggnader – oavsett om det rör sig om bostäder, fängelser, sjukhus, fabriker, badhus och så vidare – inverkar på hur kroppar kan interagera i olika rum, enligt normaliserade föreställningar om produktivitet, umgänge och individualitet. Detta har gjort gaysex till en måltavla för kontroll.
’Queerhet’ är på många sätt anti-arkitektoniskt därför att det som koncept motsätter sig form. Som praktik stämplas ’queerhet’ som avvikande och har därför systematiskt uteslutits från den allmänna arkitekturdiskursen. Än i dag utformas offentliga parker för att motverka cruisingkultur, gaybarer1 tvingas ut till mindre centrala områden och bostäder ritas för heterosexuella par med barn.
Detta gör samtalet om cruisingarkitektur komplicerat. Å ena sidan kan en sådan diskussion bidra till en förståelse för icke-normativa platser. Det kan göras gällande att labyrinter och darkrooms (inklusive rumsliga element som gloryholes) skulle kunna ligga till grund för framtida kundskap och arkitektoniskt tänkande. Å andra sidan finns det en risk att cruisingen institutionaliseras genom att visas upp på ett museum för arkitektur och design, något som är oförenligt med cruisingens natur. Hade det inte funnits förtryck och ett behov av att gömma sig skulle denna sexuella subkultur antagligen inte ha utvecklat designstrategier präglade av hemlighållande och subversivitet. Att på en offentlig institution visa upp det som inte går att att visa upp kan också innebära en fara för cruisingkultur. Boxen är en vit kub och Darkroom2 kontrasterar med den vita kuben både bokstavligt och politiskt.
Trots det är det viktigt att försöka hitta kopplingar mellan htbq+-kultur och arkitektur. Som den moderna stadens b-sida är cruisingen en indikator på hur storstaden mår. Konst och teori har banat väg för arkitekturen att tillägna sig ämnet och bidra till design med en välbehövlig sensibilitet. Cruising Pavilion strävar efter att skapa öppningar, och att fylla en kunskapslucka i en historia skrivning som kommer att behöva en kollektiv insats för att motverka krafterna som vill utplåna den.
.pdf (495 KB)
Ladda ner utställningskatalogen
Utställningen innehåller starka bilder och filmer med sex och rekommenderas ej för personer under 15 år.
/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2F10_cruisingpavilion_johandehlin-low-res-4.jpg)
Om projektet
Utställningen bygger på ett tvåårigt forskningsprojekt av kuratorkollektivet Cruising Pavilion ↗. Den första utställningen öppnade i Venedig (Spazio Punch) 2018, och 2019 öppnade en andra utställning på Ludlow38 (Goethe Institut) i New York. Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur på ArkDes utgör projektets kulmen.
Utställningsrummet Boxen
Boxen på ArkDes tjänade som en plattform för snabbt föränderliga och experimentella utställningar. Genom installationer, utställningar och evenemang erbjöd Boxen en scen för alternativa röster och uppmuntrade till diskussioner kring arkitektur, design och deras roll i samhället. Skapad av Dehlin Brattgård Arkitekter ↗, öppnade Boxen sina dörrar 2018. År 2023 monterades Boxen ned, och dess material – stål, björkplywood och nät – återanvändes i omgestaltningen av utställningssalarna under ArkDes renovering 2024, som ritats av Arrhov Frick ↗.