ArkDes
Current language Svenska
Change language to English
Foto: Kiruna kommun. 2024. Svappavaara, Kiruna.

Kiruna: Svappavaara

Relationella metoder för samskapande av rum för lärande och naturpedagogik i Svappavaara.

Förutsättningar: 45 kilometer söder om Kiruna ligger Svappavaara, en by med många årsringar. Med anor från 1600-talet, förverkligandet av Ralph Erskines idéer för bostadsbygge i arktiskt klimat på 1970-talet samt omfattande kallställningar av bostäder på 1990-talet, bor det idag 390 personer i lantlig gruvmiljö. Svappavaara ligger i nära anslutning till en stor arbetsplats, har mataffär, skola, sporthall, ungdomsgård och natur samt pendlingsavstånd till Kiruna. Kiruna är Sveriges största kommun och många drömmer om livet utanför stadskärnan. Samtidigt står flera hus öde här.

Utmaning: Är Svappavaara en potentiell resurs för Kiruna kommun att växa bortom stadskärnan? Ett monument över outnyttjade möjligheter? Teamet kommer att fokusera på frågan: hur kan vi i tidiga skeden, genom gestaltningens processer och kraft, stärka livs- och boendemiljöer på landsbygden? Detta för att utifrån befintliga lokala behov och utmaningar, såväl som framtida planer och ambitioner, stärka Svappavaara i att utgöra en attraktiv livsmiljö.

Team Berätta mig vidares utgångspunkt har varit att möta Svappavaara genom närvaro, samtal och berättelser. Genom att utforska berättande som en relationell metod har teamet arbetat fram ett förslag på en gestaltningsprocess för rum för lärande i Skolskogen, i nära anslutning till Svappavaara skola.

Teamets metoder har utgått från möten och närvaro; om att vara informell, lyssna, leda samtal, locka fram berättelser, bygga relationer och uppleva vardagen. Det har handlat om att agera och utveckla arbetssätt för att söka information och förståelse för en bygd. Information och förståelse som ofta går missad genom fakta, kartor och mötes-situationer i konferensrum. De har följt efter berättelser till de platser som beskrivits för dem, kopplat berättelser till upplevelser och återberättat berättelser för att få vidare infallsvinklar och perspektiv. På så sätt har de byggt relationer till samhället som en helhet.

Den föreslagna processen med Svappavaara skola utgår från berättandets kraft, involverar samarbete med skolans lärare och elever och kommer att resultera i rumsligheter för naturpedagogik, aktiviteter och fantasi i Skolskogen.  

Fredrik Eklöf, foto: Fredrik Eklöf. Erika Henriksson, foto: Erika Henriksson. Mattias Fransson, foto Matilda Rahm. 

Team Berätta Mig Vidare

Erika Henriksson, arkitekt, konstnär och pedagog

Fredrik Eklöf, arkitekt och scenograf

Mattias Fransson, manusförfattare, skådespelare och regissör

Foto: Team Berätta mig vidare. 2024. Pubafton i fritidsgården, Svappavaara.