Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur
Cruising kan användas för att beskriva homosexuella mäns sökande efter sex på allmänna platser. Det har varit en urban aktivitet som ägt rum i staden – i parkerna, på offentliga toaletter och parkeringsplatser men även i lokaler avsedda för ändamålet som sex- och bastuklubbar. Men cruising är mer än så och den omfattar fler än män och homosexuella. Den traditionella cruisingen har utvecklats.
Genom verk av internationella arkitekter, designer och konstnärer visar utställningen hur rikt på nyanser fenomenet cruising är. En kombination av appar, stadsutveckling och kommersialiseringen av HBTQ+-kulturen (homo- och bisexuella, trans- och queerpersoner) har lett till en fortsatt anpassning av de traditionella platserna för cruising. Till följd av ny teknik, som till stor del är geospatial, har en psykologisk, sexuell geografi skapats som sprids över digitalt sammankopplade hem.
Cruising Pavilion utforskar sexualitet och rumslighet och vilken roll cruisingkulturen har i skapandet av en icke-heterosexuell arkitektur som ändå speglar den byggda miljöns patriarkala väsen. Cruisingkulturen framstår därför som en aktiv motståndshandling, ett avant-garde som är relevant såväl för HBTQ+-kretsar som för samhället i stort.
Deltagare
Andreas Angelidakis, Monica Bonvicini, Tom Burr, Shu Lea Cheang, Victoria Colmegna, Earl Combs + Steve Ostrow, Etienne Descloux, Diller Scofidio + Renfro, DYKE_ON, Pol Esteve + Marc Navarro, General Idea, Robert Getso, Horace Gifford, Sidsel Meineche Hansen, Nguyen Tan Hoang, Andrés Jaque (Office for Political Innovation), Studio Karhard, Ann Krsul + Amy Cappellazzo + Alexis Roworth + Sarah Drake, John Lindell, Henrik Olesen, Puppies Puppies (Jade Kuriki Olivo), Hannah Quinlan + Rosie Hastings, Carlos Reyes, Prem Sahib, Jaanus Samma, S H U I (Jon Wang + Sean Roland), Max Sohl + Paul Morris, Charles Terrell + Bruce Mailman, Tommy Ting, Madelon Vriesendorp, Steven Warwick, Robert Yang, Trevor Yeung
Får det lov att vara lite anonymt bögsex till kaffet?
När bögsex formar arkitektur
Arkitektur skapad för sexraggning
Cruising Pavilion Considers the Architecture of Queer Sex, from Grindr to Glory Holes
Innehåll på engelska.
Architecture is overdue its own sexual revolution
Innehåll på engelska.
The Paths that Lead Us to Each Other
Innehåll på engelska.
Från pissoarer till paddor: Cruisingens historia
I samarbete med Cinema Queer ↗ presenterade ArkDes en helkväll i cruisingens fotspår med ett specialcurerat kortfilmsprogram, samtal om cruising som motstånd, visningar, bar och musik. I Från pissoarer till paddor: Cruisingens historia presenterades det smutsiga, det intima, det politiska, det nakna och det förlösande i makten och motståndet som cruising representerar. I samarbete med Cinema Queer.
Evenemanget ägde rum den 27 september 2019.
Medskick från kuratorerna
Den moderna och samtida arkitekturen har en konfliktylld relation med homosexualitet och andra icke-normativa identiter. Arkitektritade byggnader – oavsett om det rör sig om bostäder, fängelser, sjukhus, fabriker, badhus och så vidare – inverkar på hur kroppar kan interagera i olika rum, enligt normaliserade föreställningar om produktivitet, umgänge och individualitet. Detta har gjort gaysex till en måltavla för kontroll.
’Queerhet’ är på många sätt anti-arkitektoniskt därför att det som koncept motsätter sig form. Som praktik stämplas ’queerhet’ som avvikande och har därför systematiskt uteslutits från den allmänna arkitekturdiskursen. Än i dag utformas offentliga parker för att motverka cruisingkultur, gaybarer1 tvingas ut till mindre centrala områden och bostäder ritas för heterosexuella par med barn.
Detta gör samtalet om cruisingarkitektur komplicerat. Å ena sidan kan en sådan diskussion bidra till en förståelse för icke-normativa platser. Det kan göras gällande att labyrinter och darkrooms (inklusive rumsliga element som gloryholes) skulle kunna ligga till grund för framtida kundskap och arkitektoniskt tänkande. Å andra sidan finns det en risk att cruisingen institutionaliseras genom att visas upp på ett museum för arkitektur och design, något som är oförenligt med cruisingens natur. Hade det inte funnits förtryck och ett behov av att gömma sig skulle denna sexuella subkultur antagligen inte ha utvecklat designstrategier präglade av hemlighållande och subversivitet. Att på en offentlig institution visa upp det som inte går att att visa upp kan också innebära en fara för cruisingkultur. Boxen är en vit kub och Darkroom2 kontrasterar med den vita kuben både bokstavligt och politiskt.
Trots det är det viktigt att försöka hitta kopplingar mellan htbq+-kultur och arkitektur. Som den moderna stadens b-sida är cruisingen en indikator på hur storstaden mår. Konst och teori har banat väg för arkitekturen att tillägna sig ämnet och bidra till design med en välbehövlig sensibilitet. Cruising Pavilion strävar efter att skapa öppningar, och att fylla en kunskapslucka i en historia skrivning som kommer att behöva en kollektiv insats för att motverka krafterna som vill utplåna den.
.pdf (495 KB)
Ladda ner utställningskatalogen
Utställningen innehåller starka bilder och filmer med sex och rekommenderas ej för personer under 15 år.
Om projektet
Utställningen bygger på ett tvåårigt forskningsprojekt av kuratorkollektivet Cruising Pavilion ↗. Den första utställningen öppnade i Venedig (Spazio Punch) 2018, och 2019 öppnade en andra utställning på Ludlow38 (Goethe Institut) i New York. Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur på ArkDes utgör projektets kulmen.
Utställningsrummet Boxen
Boxen på ArkDes tjänade som en plattform för snabbt föränderliga och experimentella utställningar. Genom installationer, utställningar och evenemang erbjöd Boxen en scen för alternativa röster och uppmuntrade till diskussioner kring arkitektur, design och deras roll i samhället. Skapad av Dehlin Brattgård Arkitekter ↗, öppnade Boxen sina dörrar 2018. År 2023 monterades Boxen ned, och dess material – stål, björkplywood och nät – återanvändes i omgestaltningen av utställningssalarna under ArkDes renovering 2024, som ritats av Arrhov Frick ↗.
Följande titlar finns i biblioteket på ArkDes:
Berlant, Lauren Gail., Warner, Michael (1998). Sex in Public. Literary Theory: An Anthology. S. 1034-1049
Bronson, A. A. & Hobbs, Peter (2011). Queer Spirits. 1st Ed. New York: Creative Time
Bullock, Michael (2012). Roman Catholic Jacuzzi. Karma
Burg, B. R. (1995). Sodomy and the Pirate Tradition: English Sea Rovers in the Seventeenth-Century Caribbean. Rev. ed. of: Sodomy and the Perception of Evil (1983) New York: New York University Press
Burr, Tom (2015). Tom Burr: Anthology: Writings 1991- 2015. Reims: FRAC Champagne-Ardenne
Chauncey, George (2019). Gay New York: Gender, Urban Culture, and the Making of the Gay Male World, 1890-1940. Second trade paperback edition. New York: Basic Books
Colomina, Beatriz., Bloomer, Jennifer (Ed.) (1992). Sexuality & Space. New York: Princeton Architectural Press
Dean, Tim (2009). Unlimited Intimacy: Reflections on the Subculture of Barebacking. University of Chicago Press
Edelman, Lee (2004). No Future: Queer Theory and the Death Drive. Durham: Duke University Press
Eribon, Didier (2013). Returning to Reims. Los Angeles, California: Semiotext
Fritscher, Jack, Hemry, Mark (2007). Gay San Francisco: Eyewitness Drummer : A memoir of the sex, art, salon, pop culture war, and gay history of Drummer magazine, The Titanic 1970s to 1999. San Francisco: Palm Drive Pub
Hastings, Rosie., Quinlan, Hannah (2017). UK Gay Bar Directory. London: Arcadia Missa
Higgs, David (Ed.) (1999). Queer Sites: Gay Urban Histories Since 1600. London: Routledge
Hilton, Johan (2006). No Tears for Queers: Ett reportage om män, bögar och hatbrott. [Ny utg.] Stockholm: Atlas
Hocquenghem, Guy (1993). Homosexual Desire. Durham: Duke University Press
Hocquenghem, Guy (1980). Le gay voyage: guide et regard homosexuels sur les grandes métropoles. Paris: A. Michel
Hocquenghem, Guy (2010 [1973]). The Screwball Asses. Los Angeles, CA: Semiotext
Humphreys, Laud (1975). Tearoom Trade: Impersonal Sex in Public Places [New ed.]. Chicago: Aldine
Ingram, Gordon Brent., Bouthillette, Anne-Marie., Retter, Yolanda (Ed.) (1997). Queers in Space: Communities, Public Spaces, Sites of Resistance. Seattle: Bay Press
Jones, Angela (Ed.) (2013). A Critical Inquiry into Queer Utopias. New York: Palgrave Macmillan
Kries, Mateo., Eisenbrand, Jochen., Rossi, Catharine (Ed.) (2018). Night Fever: Designing Club Culture 1960-Today. Weil am Rhein: Vitra Design Museum
Löfström, Jan (Ed.) (1998). Scandinavian Homosexualities: Essays on Gay and Lesbian Studies. New York, N.Y.: Haworth Press
Massey, Doreen (1994). Space, Place and Gender. Oxford: Polity Press
Muñoz, José Esteban (2009). Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. New York: New York University Press
Nguyen, Tan Hoang (2014). A View From the Bottom: Asian American Masculinity and Sexual Representation. Durham: Duke University Press
Preciado, Beatriz (2014). Pornotopia: An Essay on Playboy’s Architecture and Biopolitics. New York: Zone Books
Preciado, Beatriz (2013). Testo Junkie: Sex, Drugs and Biopolitics in the Pharmacopornographic Era.
Rawlins, Christopher Bascom (2013). Fire Island Modernist: Horace Gifford and the Architecture of Seduction. New York, NY: Metropolis Books
Ricco, John Paul (2002). The Logic of the Lure. Chicago: University of Chicago Press
Sanders, Joel (Ed.) (1996). Stud: Architectures of Masculinity. New York: Princeton Architectural Press
Schulman, Sarah (2012). The Gentrification of the Mind: Witness to a Lost Imagination. Berkeley: University of California Press
Stevens, Hugh (Ed.) (2011). The Cambridge Companion to Gay and Lesbian Writing. Cambridge: Cambridge University Press
Teyssier, Paul (2010). Maisons closes parisiennes: architectures immorales des années 1930. Paris: Parigramme
Vidler, Anthony (1987). Asylums of Libertinage: De Sade, Fourier, Lequeu. The Writing of the Walls: Architectural Theory in the Late Enlightenment.
West Side Club (2018), skapad av Dinamo ↗ och Laurence Favez för Cruising Pavilion efter en idé av Carlos Reyes, är ett open source-typsnitt kopplat till utställningen.
Med stöd av Institut Français de Suède ↗.
Tack till Sexperterna, RFSL Stockholm ↗.
Tack till: Alfred Agostinelli, Khalid al Gharaballi, Faris Al-Shatir, Martin Béthenod, Michael Bullock, Felix Burrichter, Paul Clinton, Taylor Cornelson, Marion Dana, Blanche de Lestrange, Louis De Belle, Phillip Denny, Kent C. Dillon, Laurent Dumas, Nhu Duong, Maud Escudié, Pol Esteve, Jennifer Flay, Johan Fraisse, Adrien Grigorescu, Corentin Hamel, Joram Harel, Jan Hietala, Lilli Hollein, Eric Hussenot, Peggy Leboeuf, Huw Lemmey, Gaëlle Lauriot- Prévost, Ingrid Luquet-Gad, Jean Makhlouta, Federico Martelli, Giorgio Mastinu, Augusto Maurandi, Thomas C. Mercier, Bruno Mokross, Luis Ortega Govela, Dominique Perrault, Marie Proffit, Adriana Ramić, Shyan Rahimi, Lili Reynaud Dewar, Brian Robinson, Lucio Serpani, Tim Smith, Artie Vierkant, Steven Warwick, Franziska Sophie Wildförster, BOFFO, Breeder Gallery, Fireflies, Glassbead, Goethe Institut (New York City), Spazio Punch
Cruising Pavilion: Pierre-Alexandre Mateos, Rasmus Myrup, Octave Perrault, Charles Teyssou
Utställningskurator på ArkDes: James Taylor-Foster
Assisterande producent: Elisabet Norin
Redaktör (svenska): Annie Jensen
Korrektur: Shumi Bose, Daniel Golling
Grafisk identitet: Studio Reko
Ljussättning: Anders Bill (El & Scenteknik AB)
Installation: Markus Eberle, Stefan Mossfeldt
Producent (Program): Elisabet Schön
Installation fotografi: Johan Dehlin