ArkDes
Current language Svenska
Change language to English

Öppettider museet

Måndag: Stängt

Tisdag: 10:00–20:00

Onsdag: 10:00–18:00

Torsdag: 10:00–18:00

Fredag: 10:00–20:00

Lördag: 10:00–18:00

Söndag: 10:00–18:00

Öppettider Café Blom

Måndag: Stängt

Tisdag: 11:00–17:00

Onsdag: 11:00–17:00

Torsdag: 11:00–17:00

Fredag: 11:00–19:00

Lördag: 11:00–17:00

Söndag: 11:00–17:00

Projekt
Avslutad 2019
X Email
Stockholm

Augmented Dialogue

Foto: Augmented Dialogue. 2019.

Hur kan dialogprocesser bli mer inbjudande, lustfyllda och inspirerande? Det ville projektet Augmented Dialogue, del av ArkDes Open Call 2019, svara på genom utvecklingen av en prototyp till en AR-baserad app. Utgångspunkten var att det behövs en plattform där invånare enkelt kan komma med input och ta del av kommunens utvecklingsplaner.

I planprocesser har kommunen ett ansvar att samråda med invånarna om planerade förändringar av den fysiska miljön. Men plansamråd sker relativt sent i processen och underlaget kan vara svårtillgängligt. De som kommer på samrådsmöten utgör oftast inte heller ett representativt urval och medelåldern tenderar att vara relativt hög.

Augmented Dialogue drevs av Utopia Arkitekter ↗ och Doberman ↗ med målet att utveckla en prototyp för en AR-baserad mobilapp som visualiserar tänkta byggnadsprojekt direkt på plats i skala 1:1. Appen, som fick namnet Stadslabbet, inkluderar funktioner för att kommentera och diskutera förslag. Syftet var att verka för en mer inkluderande och engagerande dialogprocess. AR-tekniken tillämpades som ett medel för att sänka trösklar och förmedla kunskap.

Arbetet inleddes med en bred genomlysning i form av samtal och intervjuer med kommunanställda, experter, forskare och allmänheten. Många vidtalade vittnade om att bristande kunskap om stadsbyggnadsprocessen, svårigheter att förstå ritningar och avsaknad av uppföljning gjorde det svårt att delta. Från de yrkesverksammas perspektiv lyftes utmaningar med att översätta input och dialogresultat till konkreta åtgärder. Behovet av verktyg som tydligare kunde rikta dialogen till frågor där invånarna faktiskt kan påverka blev också tydligt.

Nästa steg blev en workshop där deltagare från offentlig och privat sektor diskuterade den tänkta appens funktioner och användningsområden. Därefter inleddes ett intensivt arbete för att utveckla och testa prototypen. Den innehåller tre grundfunktioner: en 3D-modell som visualiserar byggnadsprojekt i dess tänkta miljö, ett informationslager med en tidslinje samt en funktion där användare kan lämna förslag och komma med synpunkter. Prototypen testades på Hornsbruksgatan i Stockholm, där nya bostäder planeras.

Projektet ledde till nya samarbeten. Utopia Arkitekter arbetade till exempel med att anpassa appen till ett projekt på Drottninghög i Helsingborgs kommun ↗. Här skulle invånarna bland annat kunna placera ut stadsmöbler i en AR-miljö och samtidigt ge feedback på kommunens förslag. Vidare finansiering från Vinnova gav möjlighet att vidareutveckla appen och utforska dess potential i andra sammanhang.

Team

Doberman ↗
Linnéa Becker, strateg
Herman Carlsson, designer
Marith Fält, producent
Sophia Rehioui, redaktör

Utopia Arkitekter ↗
Pedram Seddighzadeh, arkitekt
Jesper Lövkvist, konceptutvecklare

Vobling ↗
Mira Norén, AR-utvecklare

Finansiär

ArkDes

Projektperiod

Mars 2019 – November 2019

Ta del av projektrapporten här: