sdfsdfdsf

Museets övriga öppettider

Fri Entré

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close

Flygande betong
Byggelementen som förändrade världen

18 oktober 2019 - 1 mars

Miljarder kvadratmeter boyta har byggts med prefabricerade betongelement. Utställningen Flygande betong – byggelementen som förändrade världen berättar om tiden då ett svävande betongelement symboliserade framtidstro och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.

Mer information

Fri entré.

Boka visning

Flygande betong skildrar utvecklingen av ett byggelement som idag ofta uppfattas som fult. Men i efterkrigstidens optimistiska tidsanda skulle betongelementen bygga framtiden, råda bot på bostadsbrist och höja levnadsstandarden för miljontals människor. De prefabricerade betongelementen utgjorde kärnan i byggsystem som spreds till över 70 länder efter andra världskriget. Systemen vidareutvecklades och anpassades efter de olika ländernas lokala behov och förutsättningar. Den nya tekniken gjorde variationsmöjligheterna i det närmaste oändliga.

Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom exempel på, affischkonst, målningar, film, leksaker, serieteckningar och operascenografi. En ”flygande” modell i skala 1:5 föreställande ett av de mest representativa betongelementsystemen har en central plats i utställningsrummet, liksom modeller av 60 modulsystem från fem kontinenter.

Flygande Betong bygger på år av forskning där kuratorerna Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola har samlat originalmaterial samt katalogiserat och producerat 3D modeller av betongelementsystem använda världen över. Utställningen redogör även för betongelementens historia i Sverige från miljonprogram och standardisering till tv-serien Hammarkullen.

Utställningskuratorer: Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola
Utställningskurator på ArkDes: Carlos Mínguez Carrasco
Utställningsproducent: Sofia Liljergren
Utställningsformgivare: Note Design Studio
Grafisk form: Brand Union
Ljus och AV-teknik: Transpond
Innehållsutveckling: José Hernández
Multimediautveckling: Francisco Hernández
Innehållsutvecklingsteam: Joaquín Broquedis, Tatiana Carbonell, Yazmín Jiménez, Daniela Manzur, Tamaya Sapey-Triomphe
Research i Sverige: Erik Stenberg, Erik Sigge
Research i USA: Michael Abrahamson

Läs mer om utställningen

Bilder från utställningen


Aleksander Dejneka Bygge för fred, 1960 Skiss till muralmosaik vid den första sovjetryska konstutställningen, Moskva Tretjakovgalleriet, Moskva, Ryssland

Aleksander Dejneka Bygge för fred, 1960 Skiss till muralmosaik vid den första sovjetryska konstutställningen, Moskva Tretjakovgalleriet, Moskva, Ryssland

Sune Sundahl. Installation av stora betongelement i bostadshus, 1967–1968. Foto ArkDes samlingar

Sune Sundahl. Installation av stora betongelement i bostadshus, 1967–1968. Foto ArkDes samlingar

Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern

Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern

José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt

José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt

M. Gordo. Long live the 1st of May!, 1959. Poster, Soviet Union. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.

M. Gordo. Long live the 1st of May!, 1959. Poster, Soviet Union. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.

”Tack, kranar!” Texten på den gula skylten: ”Arbeta för förskolan.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 24, 1969, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.

”Tack, kranar!” Texten på den gula skylten: ”Arbeta för förskolan.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 24, 1969, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.

Se fler bilder

Läs mer om utställningen

Flygande betong skildrar utvecklingen av ett byggelement som idag ofta uppfattas som fult. Men i efterkrigstidens optimistiska tidsanda skulle betongelementen bygga framtiden, råda bot på bostadsbrist och höja levnadsstandarden för miljontals människor. De prefabricerade betongelementen utgjorde kärnan i byggsystem som spreds till över 70 länder efter andra världskriget. Systemen vidareutvecklades och anpassades efter de olika ländernas lokala behov och förutsättningar. Den nya tekniken gjorde variationsmöjligheterna i det närmaste oändliga.

Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom exempel på, affischkonst, målningar, film, leksaker, serieteckningar och operascenografi. En ”flygande” modell i skala 1:5 föreställande ett av de mest representativa betongelementsystemen har en central plats i utställningsrummet, liksom modeller av 60 modulsystem från fem kontinenter.

Flygande Betong bygger på år av forskning där kuratorerna Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola har samlat originalmaterial samt katalogiserat och producerat 3D modeller av betongelementsystem använda världen över. Utställningen redogör även för betongelementens historia i Sverige från miljonprogram och standardisering till tv-serien Hammarkullen.

Utställningskuratorer: Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola
Utställningskurator på ArkDes: Carlos Mínguez Carrasco
Utställningsproducent: Sofia Liljergren
Utställningsformgivare: Note Design Studio
Grafisk form: Brand Union
Ljus och AV-teknik: Transpond
Innehållsutveckling: José Hernández
Multimediautveckling: Francisco Hernández
Innehållsutvecklingsteam: Joaquín Broquedis, Tatiana Carbonell, Yazmín Jiménez, Daniela Manzur, Tamaya Sapey-Triomphe
Research i Sverige: Erik Stenberg, Erik Sigge
Research i USA: Michael Abrahamson

Läs mer om utställningen

Så hanterar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse