ArkDes
Local time
 
Välkommen till ArkDes 27 september
Café Blom öppet som vanligt

ArkDes är just nu stängt för ombyggnation.

Current language sv
en

Cruising Pavilion

Foto: Johan Dehlin. 2019.
Utställningar
2019.09.20-2019.11.10
X Email
Skeppsholmen, Stockholm

Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur 

Cruising kan användas för att beskriva homosexuella mäns sökande efter sex på allmänna platser. Det har varit en urban aktivitet som ägt rum i staden – i parkerna, på offentliga toaletter och parkeringsplatser men även i lokaler avsedda för ändamålet som sex- och bastuklubbar. Men cruising är mer än så och den omfattar fler än män och homosexuella. Den traditionella cruisingen har utvecklats.

Genom verk av internationella arkitekter, designer och konstnärer visar utställningen hur rikt på nyanser fenomenet cruising är. En kombination av appar, stadsutveckling och kommersialiseringen av HBTQ+-kulturen (homo- och bisexuella, trans- och queerpersoner) har lett till en fortsatt anpassning av de traditionella platserna för cruising. Till följd av ny teknik, som till stor del är geospatial, har en psykologisk, sexuell geografi skapats som sprids över digitalt sammankopplade hem.

Cruising Pavilion utforskar sexualitet och rumslighet och vilken roll cruisingkulturen har i skapandet av en icke-heterosexuell arkitektur som ändå speglar den byggda miljöns patriarkala väsen. Cruisingkulturen framstår därför som en aktiv motståndshandling, ett avant-garde som är relevant såväl för HBTQ+-kretsar som för samhället i stort.

  • Cruising Labyrinth (2016) av Andreas Angelidakis. Open source.

Deltagare

Andreas Angelidakis, Monica Bonvicini, Tom Burr, Shu Lea Cheang, Victoria Colmegna, Earl Combs + Steve Ostrow, Etienne Descloux, Diller Scofidio + Renfro, DYKE_ON, Pol Esteve + Marc Navarro, General Idea, Robert Getso, Horace Gifford, Sidsel Meineche Hansen, Nguyen Tan Hoang, Andrés Jaque (Office for Political Innovation), Studio Karhard, Ann Krsul + Amy Cappellazzo + Alexis Roworth + Sarah Drake, John Lindell, Henrik Olesen, Puppies Puppies (Jade Kuriki Olivo), Hannah Quinlan + Rosie Hastings, Carlos Reyes, Prem Sahib, Jaanus Samma, S H U I (Jon Wang + Sean Roland), Max Sohl + Paul Morris, Charles Terrell + Bruce Mailman, Tommy Ting, Madelon Vriesendorp, Steven Warwick, Robert Yang, Trevor Yeung

Foto: Johan Dehlin. 2019. Cruising Labyrinth av Andreas Angelidakis. 2016.

Cruisingen är inte död. Sex på allmän plats är fortfarande ett laboratorium för politik och arkitektur som är centralt för att förstå nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och känna tillhörighet.

Foto: Johan Dehlin. 2019.
Cruising Labyrinth (2016) av Andreas Angelidakis. Open source.
Från serien 'NYC Go Go (Postcard from the Edge)' (2014) av Robert Getso. Bild med tillstånd av Timothy Landers.
Stillbild från '“AAFAGC”, Applied Art for a Gay Club' (2011) av Jaanus Samma och Alo Paistik. Bild med tillstånd av konstnärerna.
'Blueprints of The Saint (invitation to the first event)' (1980) av Charles Terrell och Bruce Mailman. Bild med tillstånd av The Saint Foundation Archives.
'Reproduction of Flagrant Délit' (1975) av Madelon Vriesendorp. Bild med tillstånd av konstnären.
'Social Sculpture 9, Butt Shelf' (1998/2019) av John Lindell. Bild med tillstånd av konstnären.
Från serien 'Lesbian Xanadu (Updated Version)' (2019) av Ann Krsul + Alexis Roworth. Bild med tillstånd från konstnärerna.
'Boiler Club Extension' (2015) av Studio Karhard. Bild med tillstånd av konstnärerna. Foto: Stefan Wolf Lucks.

Från pissoarer till paddor: Cruisingens historia

I samarbete med Cinema Queer ↗ presenterade ArkDes en helkväll i cruisingens fotspår med ett specialcurerat kortfilmsprogram, samtal om cruising som motstånd, visningar, bar och musik. I Från pissoarer till paddor: Cruisingens historia presenterades det smutsiga, det intima, det politiska, det nakna och det förlösande i makten och motståndet som cruising representerar. I samarbete med Cinema Queer.

Evenemanget ägde rum den 27 september 2019.

  • Foto: Klaudia Rychlik. 2019. Visning av 'The Sweet Sense of Desire' och 'In the Darkest of Alleys'.
Foto: Johan Dehlin. 2019.

Medskick från kuratorerna

Den moderna och samtida arkitekturen har en konfliktylld relation med homosexualitet och andra icke-normativa identiter. Arkitektritade byggnader – oavsett om det rör sig om bostäder, fängelser, sjukhus, fabriker, badhus och så vidare – inverkar på hur kroppar kan interagera i olika rum, enligt normaliserade föreställningar om produktivitet, umgänge och individualitet. Detta har gjort gaysex till en måltavla för kontroll.

’Queerhet’ är på många sätt anti-arkitektoniskt därför att det som koncept motsätter sig form. Som praktik stämplas ’queerhet’ som avvikande och har därför systematiskt uteslutits från den allmänna arkitekturdiskursen. Än i dag utformas offentliga parker för att motverka cruisingkultur, gaybarer1 tvingas ut till mindre centrala områden och bostäder ritas för heterosexuella par med barn.

Detta gör samtalet om cruisingarkitektur komplicerat. Å ena sidan kan en sådan diskussion bidra till en förståelse för icke-normativa platser. Det kan göras gällande att labyrinter och darkrooms (inklusive rumsliga element som gloryholes) skulle kunna ligga till grund för framtida kundskap och arkitektoniskt tänkande. Å andra sidan finns det en risk att cruisingen institutionaliseras genom att visas upp på ett museum för arkitektur och design, något som är oförenligt med cruisingens natur. Hade det inte funnits förtryck och ett behov av att gömma sig skulle denna sexuella subkultur antagligen inte ha utvecklat designstrategier präglade av hemlighållande och subversivitet. Att på en offentlig institution visa upp det som inte går att att visa upp kan också innebära en fara för cruisingkultur. Boxen är en vit kub och Darkroom2 kontrasterar med den vita kuben både bokstavligt och politiskt.

Trots det är det viktigt att försöka hitta kopplingar mellan htbq+-kultur och arkitektur. Som den moderna stadens b-sida är cruisingen en indikator på hur storstaden mår. Konst och teori har banat väg för arkitekturen att tillägna sig ämnet och bidra till design med en välbehövlig sensibilitet. Cruising Pavilion strävar efter att skapa öppningar, och att fylla en kunskapslucka i en historia skrivning som kommer att behöva en kollektiv insats för att motverka krafterna som vill utplåna den.

  • 1

    Cruising handlar om sökandet efter likasinnade personer. Även om cruising kan ske i stort sett överallt finns det vissa miljöer där det är mer sannolikt att dessa möten äger rum, till exempel klubbar, barer, badhus eller bokhandlar. Dessa platser går inte att reducera till en enda typ av arkitektur, men här finns ofta sociala utrymmen, så som en lounge eller en bar. De kan antingen marknadsföra sig öppet som gay- eller queerställen eller smälta in i stadens brus som platser som bara medlemmarna i en viss grupp känner till.

  • 2

    Den rumsliga utformningen av designade darkrooms, såväl som materialval, atmosfär och utsmyckning, har sitt ursprung i offentliga platser. I nästan samtliga fall står ingen arkitekt eller formgivare formellt bakom designen. Darkrooms – laddade med tanken på potentiella sexuella möten utan att behöva klä av sig, är ett vanligt förekommande arkitektoniskt inslag i gaymiljöer.

Utställningen innehåller starka bilder och filmer med sex och rekommenderas ej för personer under 15 år.

Foto: Johan Dehlin. 2019.

Om projektet

Utställningen bygger på ett tvåårigt forskningsprojekt av kuratorkollektivet Cruising Pavilion ↗. Den första utställningen öppnade i Venedig (Spazio Punch) 2018, och 2019 öppnade en andra utställning på Ludlow38 (Goethe Institut) i New York. Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur på ArkDes utgör projektets kulmen.

Utställningsrummet Boxen

Boxen på ArkDes tjänade som en plattform för snabbt föränderliga och experimentella utställningar. Genom installationer, utställningar och evenemang erbjöd Boxen en scen för alternativa röster och uppmuntrade till diskussioner kring arkitektur, design och deras roll i samhället. Skapad av Dehlin Brattgård Arkitekter ↗, öppnade Boxen sina dörrar 2018. År 2023 monterades Boxen ned, och dess material – stål, björkplywood och nät – återanvändes i omgestaltningen av utställningssalarna under ArkDes renovering 2024, som ritats av Arrhov Frick ↗.

Följande titlar finns i biblioteket på ArkDes:

Berlant, Lauren Gail., Warner, Michael (1998). Sex in Public. Literary Theory: An Anthology. S. 1034-1049

Bronson, A. A. & Hobbs, Peter (2011). Queer Spirits. 1st Ed. New York: Creative Time

Bullock, Michael (2012). Roman Catholic Jacuzzi. Karma

Burg, B. R. (1995). Sodomy and the Pirate Tradition: English Sea Rovers in the Seventeenth-Century Caribbean. Rev. ed. of: Sodomy and the Perception of Evil (1983) New York: New York University Press

Burr, Tom (2015). Tom Burr: Anthology: Writings 1991- 2015. Reims: FRAC Champagne-Ardenne

Chauncey, George (2019). Gay New York: Gender, Urban Culture, and the Making of the Gay Male World, 1890-1940. Second trade paperback edition. New York: Basic Books

Colomina, Beatriz., Bloomer, Jennifer (Ed.) (1992). Sexuality & Space. New York: Princeton Architectural Press

Dean, Tim (2009). Unlimited Intimacy: Reflections on the Subculture of Barebacking. University of Chicago Press

Edelman, Lee (2004). No Future: Queer Theory and the Death Drive. Durham: Duke University Press

Eribon, Didier (2013). Returning to Reims. Los Angeles, California: Semiotext

Fritscher, Jack, Hemry, Mark (2007). Gay San Francisco: Eyewitness Drummer : A memoir of the sex, art, salon, pop culture war, and gay history of Drummer magazine, The Titanic 1970s to 1999. San Francisco: Palm Drive Pub

Hastings, Rosie., Quinlan, Hannah (2017). UK Gay Bar Directory. London: Arcadia Missa

Higgs, David (Ed.) (1999). Queer Sites: Gay Urban Histories Since 1600. London: Routledge

Hilton, Johan (2006). No Tears for Queers: Ett reportage om män, bögar och hatbrott. [Ny utg.] Stockholm: Atlas

Hocquenghem, Guy (1993). Homosexual Desire. Durham: Duke University Press

Hocquenghem, Guy (1980). Le gay voyage: guide et regard homosexuels sur les grandes métropoles. Paris: A. Michel

Hocquenghem, Guy (2010 [1973]). The Screwball Asses. Los Angeles, CA: Semiotext

Humphreys, Laud (1975). Tearoom Trade: Impersonal Sex in Public Places [New ed.]. Chicago: Aldine

Ingram, Gordon Brent., Bouthillette, Anne-Marie., Retter, Yolanda (Ed.) (1997). Queers in Space: Communities, Public Spaces, Sites of Resistance. Seattle: Bay Press

Jones, Angela (Ed.) (2013). A Critical Inquiry into Queer Utopias. New York: Palgrave Macmillan

Kries, Mateo., Eisenbrand, Jochen., Rossi, Catharine (Ed.) (2018). Night Fever: Designing Club Culture 1960-Today. Weil am Rhein: Vitra Design Museum

Löfström, Jan (Ed.) (1998). Scandinavian Homosexualities: Essays on Gay and Lesbian Studies. New York, N.Y.: Haworth Press

Massey, Doreen (1994). Space, Place and Gender. Oxford: Polity Press

Muñoz, José Esteban (2009). Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. New York: New York University Press

Nguyen, Tan Hoang (2014). A View From the Bottom: Asian American Masculinity and Sexual Representation. Durham: Duke University Press

Preciado, Beatriz (2014). Pornotopia: An Essay on Playboy’s Architecture and Biopolitics. New York: Zone Books

Preciado, Beatriz (2013). Testo Junkie: Sex, Drugs and Biopolitics in the Pharmacopornographic Era.

Rawlins, Christopher Bascom (2013). Fire Island Modernist: Horace Gifford and the Architecture of Seduction. New York, NY: Metropolis Books

Ricco, John Paul (2002). The Logic of the Lure. Chicago: University of Chicago Press

Sanders, Joel (Ed.) (1996). Stud: Architectures of Masculinity. New York: Princeton Architectural Press

Schulman, Sarah (2012). The Gentrification of the Mind: Witness to a Lost Imagination. Berkeley: University of California Press

Stevens, Hugh (Ed.) (2011). The Cambridge Companion to Gay and Lesbian Writing. Cambridge: Cambridge University Press

Teyssier, Paul (2010). Maisons closes parisiennes: architectures immorales des années 1930. Paris: Parigramme

Vidler, Anthony (1987). Asylums of Libertinage: De Sade, Fourier, Lequeu. The Writing of the Walls: Architectural Theory in the Late Enlightenment.

West Side Club (2018), skapad av Dinamo ↗ och Laurence Favez för Cruising Pavilion efter en idé av Carlos Reyes, är ett open source-typsnitt kopplat till utställningen. 

Med stöd av Institut Français de Suède ↗.

Tack till Sexperterna, RFSL Stockholm ↗.

Tack till: Alfred Agostinelli, Khalid al Gharaballi, Faris Al-Shatir, Martin Béthenod, Michael Bullock, Felix Burrichter, Paul Clinton, Taylor Cornelson, Marion Dana, Blanche de Lestrange, Louis De Belle, Phillip Denny, Kent C. Dillon, Laurent Dumas, Nhu Duong, Maud Escudié, Pol Esteve, Jennifer Flay, Johan Fraisse, Adrien Grigorescu, Corentin Hamel, Joram Harel, Jan Hietala, Lilli Hollein, Eric Hussenot, Peggy Leboeuf, Huw Lemmey, Gaëlle Lauriot- Prévost, Ingrid Luquet-Gad, Jean Makhlouta, Federico Martelli, Giorgio Mastinu, Augusto Maurandi, Thomas C. Mercier, Bruno Mokross, Luis Ortega Govela, Dominique Perrault, Marie Proffit, Adriana Ramić, Shyan Rahimi, Lili Reynaud Dewar, Brian Robinson, Lucio Serpani, Tim Smith, Artie Vierkant, Steven Warwick, Franziska Sophie Wildförster, BOFFO, Breeder Gallery, Fireflies, Glassbead, Goethe Institut (New York City), Spazio Punch

Cruising Pavilion: Pierre-Alexandre Mateos, Rasmus Myrup, Octave Perrault, Charles Teyssou

Utställningskurator på ArkDes: James Taylor-Foster

Assisterande producent: Elisabet Norin

Redaktör (svenska): Annie Jensen

Korrektur: Shumi Bose, Daniel Golling

Grafisk identitet: Studio Reko

Ljussättning: Anders Bill (El & Scenteknik AB)

Installation: Markus Eberle, Stefan Mossfeldt

Producent (Program): Elisabet Schön

Installation fotografi: Johan Dehlin