Gymnasiet
ArkDes erbjuder två skolprogram till gymnasieskolan – ett som genomförs på museet på Skeppsholmen, och ett digitalt metodmaterial (Levande gator) som kan genomföras var som helst i hela Sverige.
Metodmaterial: Levande gator
Med metodmaterialet Levande gator kan du och din klass arbeta med en gata eller annan plats i skolans närområde och utforska frågeställningen: Hur skulle framtidens gaturum kunna utformas om bilen inte var utgångspunkten? Uppgiften till eleverna är att designa en prototyp för en hållbar, hälsosam och levande gata, inspirerat av ArkDes praktiknära forskningsprojekt Street Moves.
Metodmaterialet innehåller föreläsningsmaterial, en film, uppgifter till eleverna lektion för lektion och lärarhandledning.
Kärnan i projektet är design men ämnen som konstruktion, arkitektur, historia, estetisk kommunikation, kulturhistoria, svenska och cad kan kopplas på. Materialet är testkört med det naturvetenskapliga-, tekniska-, estetiska- och samhällsvetenskapliga programmet och anpassat till Gy25.
Levande gator finns i olika format: Stor, Mellan och Liten. I formaten Stor och Mellan finns ArkDes med som stöd genom processen. Formatet Liten är ett gör-det-själv-upplägg. Läs mer om formaten och ladda ner metodmaterialet här nedanför.
Är du intresserad av att genomföra Levande gator på nivå Stor eller Mellan med din gymnasieklass? Maila till pedagog@arkdes.se för att göra en intresseanmälan.
Missa inte Street Moves kunskapsbank! Den digitala kunskapsbanken fungerar som en resurs med matnyttig information, inspirerande exempel och en film som introducerar Street Moves.
-
:blur(9)/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FBadhusgatan-Sodertalje.-Foto-Daniel-McCarthy-1-scaled.jpg)
Foto: Daniel McCarthy. 2023. Street Moves på Badhusgatan, Södertälje.
• Gymnasiet genomför projektet Levande gator i ämnet design och kopplar på fler ämnen så som historia, svenska, kemi, fysik, teknik, eller andra ämnen med bäring på designprocessen.
• ArkDes finns tillgängliga för ett digitalt uppstartsmöte inför projektstart för att svara på frågor från lärare och ledning samt synkronisera planering.
• ArkDes leder introduktion till projektet och Sveriges nationella politik för arkitektur, form och design för lärare och rektorer mfl.
• ArkDes leder uppstarten med eleverna.
• ArkDes deltar vid delredovisning och ger feedback.
• ArkDes deltar i slutpresentationer.
• Skolan genomför projektet Levande gator utifrån det metodmaterial som tillhandahålls.
• ArkDes är tillgängliga för ett digitalt uppstartsmöte inför projektstart för att svara på frågor från lärare och ledning.
• ArkDes håller en kick-off för lärarna (cirka 2 timmar), digital eller fysisk.
• ArkDes genomför en uppföljning i form av ett samtal, i syfte att kontinuerligt utveckla materialet.
• Gymnasiet inspireras av projektet Levande gator och genomför valda delar av processen. Lärare väljer själva vilka uppgifter, eller sekvens av uppgifter de vill använda och integrerar dem i befintliga kurser.
• ArkDes medverkar ej i processen
(Endast nivå Stor och Mellan innebär att projektet Levande gator har genomförts.)
.zip(55mb)
Ladda ner metodmaterialet.
Klicka här för att ladda ner metodmaterialet.
Q/A
Nej. För alternativet Stor väljer ArkDes två gymnasier per år att delta. ArkDes står för kostnader för resor, personal m.m. ArkDes står ej för kostnaden för att utföra projektet i skolan. Är du intresserad av att delta med din klass/skola, maila till pedagog@arkdes.se.
Ja, ArkDes väljer en skola att ställa ut i form av en Take-over på ArkDes mötesplats Torget under en kortare period. Skolan ansvarar för att strukturera, samla in och frakta elevernas material till ArkDes. ArkDes gör ett slutgiltigt urval av vilket material som ställs ut.
Det enda kriteriet är att ni är en gymnasieklass och att skolan ligger i Sverige.
Du som lärare och ni som gymnasium känner bäst era strukturer. Välkomna att integrera materialet i er verksamhet så som det passar er.
Skolprogram: Ideologi och teknik i arkitekturhistorien
I skolprogrammet fokuserar vi på 1900-talets arkitektur- och samhällsbyggnadshistoria där det framträder en klar koppling mellan teknisk utveckling, material och ideologiska strömningar så väl som estetiska ställningstaganden. Vi pratar om och utforskar designprocessen samtidigt som vi upptäcker hur kreativitet kan skapa morgondagen.
Relaterar bland annat till kurserna: Arkitektur, Design, Husbyggnad, Formgivning och Teknik.
”Ideologi och teknik i arkitekturhistorien” är två timmar långt och inkluderar en workshop.
Programmet är kostnadsfritt. Max 30 elever per tillfälle.
ArkDes förbehåller sig rätten att debitera en no-show avgift på 1000 kronor.
-
:blur(9)/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FARKM.1991-108-11-01-scaled.jpg)
Vattentorn i Kuwait. 1967-69. Sune Lindström, Lisa Bauer och Walter Bauer. Foto: Joe Lindström, 1973. ArkDes samling.
:blur(9)/https%3A%2F%2Farkdes.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FSkarmavbild-2025-10-29-kl.-13.49.28.png)