Flygande betong: Byggelementen som förändrade världen
Miljarder kvadratmeter boyta har byggts med prefabricerade betongelement. Utställningen Flygande betong – byggelementen som förändrade världen berättar om tiden då ett svävande betongelement symboliserade framtidstro och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Flygande betong skildrar utvecklingen av ett byggelement som idag ofta uppfattas som fult. Men i efterkrigstidens optimistiska tidsanda skulle betongelementen bygga framtiden, råda bot på bostadsbrist och höja levnadsstandarden för miljontals människor. De prefabricerade betongelementen utgjorde kärnan i byggsystem som spreds till över 70 länder efter andra världskriget. Systemen vidareutvecklades och anpassades efter de olika ländernas lokala behov och förutsättningar. Den nya tekniken gjorde variationsmöjligheterna i det närmaste oändliga.
Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom exempel på, affischkonst, målningar, film, leksaker, serieteckningar och operascenografi. En ”flygande” modell i skala 1:5 föreställande ett av de mest representativa betongelementsystemen har en central plats i utställningsrummet, liksom modeller av 60 modulsystem från fem kontinenter.
Flygande Betong bygger på år av forskning där kuratorerna Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola har samlat originalmaterial samt katalogiserat och producerat 3D modeller av betongelementsystem använda världen över. Utställningen redogör även för betongelementens historia i Sverige från miljonprogram och standardisering till tv-serien Hammarkullen.
Publikation
Till utställningen släpptes en omfattande publikationninnehållande essäer av Michael Abrahamson, Jimena Castillo, Adrian Forty, Boris Groys, Maria Lind, Jennifer Mack, Philipp Meuser, Natalya Solopova, Erik Stenberg och Christine Varga-Harris.
Utställningskuratorer: Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola
Utställningskurator på ArkDes: Carlos Mínguez Carrasco
Utställningsproducent: Sofia Liljergren
Utställningsformgivare: Note Design Studio
Grafisk form: Brand Union
Ljus och AV-teknik: Transpond
Innehållsutveckling: José Hernández
Multimediautveckling: Francisco Hernández
Innehållsutvecklingsteam: Joaquín Broquedis, Tatiana Carbonell, Yazmín Jiménez, Daniela Manzur, Tamaya Sapey-Triomphe
Research i Sverige: Erik Stenberg, Erik Sigge
Research i USA: Michael Abrahamson
Överintendent, ArkDes: Kieran Long
Projektteam, ArkDes: Madeléne Beckman, Lena Biörnstad Wranne, Markus Eberle, Daniel Golling, Tina Helmersson Landgren, Lena Landerberg, Frida Melin, Stefan Mossfeldt, Sandra Nolgren, Eva-Lisa Saksi, Elisabet Schön, Halla Sigurðardottir, Maria Östman
Utställningen har möjliggjorts med stöd av:
KTH Arkitekturskolan, Pontifical Catholic University of Chile (PUC), International Artists Studio Program in Sweden (IASPIS), Direction of Avdelningen för kulturfrågor (Dirac) vid Chiles utrikesdepartement, och Chiles ambassad i Sverige
ArkDes vill tacka de individer och institutioner som har bidragit till utställningen genom att låna ut material och konstverk:
Canadian Centre for Architecture, Chicago Opera Theatre, Institutionen för arkitektur och stadsplanering, Ghent University, Erik Stenbergs personliga samling, Forbach kommunfullmäktige, Emily Harvey Foundation, Moderna Museet, Museum of the Chilean Toy, Mosfilm, Philipp Meusers personliga samling, Rockefeller Foundation Bellagio Center, Sergio Larraín García-Moreno Archive vid fakulteten för arkitektur, design och stadsstudier, Pontifical Catholic University of Chile, familjen Skarnes samlingar, Sojuzmultfilm, Stockholms Stadsarkiv, St. Petersburg State Museum of Theatre and Music, Tretjakovgalleriet och Stockholms universitetsbibliotek
Med särskilt tack till:
Michael Abrahamson, Petr Antonov, Felipe Aravena, Hernán Bascuñán, Luis Eduardo Bresciani, Juan Candia, Yongquan Chen, Rika Devos, Ivar Duvhök, Alexander Gronsky, Boris Groys, Philipp Meuser, Germán Perotti, Nolberto Salinas González, Ignacio Sánchez, Rodrigo Ramírez, Juan Antonio Santis, Thérèse Schluter, Filip Skarne, Natalya Solopova, Erik Stenberg, Martín Tironi, Alice Thiberg, Mario Ubilla, Sonja Vidén, och Angélica Zegers