Stängt idag

Museets övriga öppettider

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close
Bild:

Bild: "Shelter 3" (2019), © Might and Delight.

Yarny, Medusa och en elefant
Hantverket bakom svensk speldesign

5 juli - 25 augusti

Data- och tv-spel finns överallt. Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Men vad vet du egentligen om de kreativa världarna bakom skärmarna?

Aldrig tidigare visat material från de studior som utvecklar spelen lyfts fram i utställningen. Upplev det dolda hantverket i de skissböcker, illustrationer, prototyper och skulpturer som ligger till grund för spelens visuella design. Möt talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Studior

Avalanche Studios  
Coldwood Interactive  
Landfall Games
Might and Delight
Neat Corporation

Utställningen är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm.

Utställningskurator: James Taylor-Foster
Medkurator: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné (verksamhetchef, IC) och Josefine Engström (f.d. ordförande, IC)
Grafisk identitet: Studio Reko

Om Illustratörcentrum

Illustratörcentrum, IC, är Sveriges största förmedlare av visuell kommunikation. En statligt finansierad uppdragsförmedlare, som drivs med stöd från Kulturrådet, och som sedan 70-talet engagerat och målmedvetet marknadsför sina medlemmar: drygt 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, spelkreatörer och serieskapare med oöverträffad mångfald av uttryck och spetskompetenser.

Illustratörcentrum

Bilder från utställningen


Konceptkonst för

Konceptkonst för "Shelter 3" med titeln “The herd seen from above” (2019), av Emma Richey för Might and Delight. © Might and Delight

Scen ur

Scen ur "theHunter: Call of the Wild" från det fiktiva reservatet "Layton Lake District" (2017), av Expansive Worlds för Avalanche Studios. © Avalanche Studios

Scen ur

Scen ur "Unravel" med titeln "Watch the waves" (2015), av Martin Sahlin för Coldwood Interactive. © Electronic Arts

Konceptskiss för

Konceptskiss för "Unravel" med titeln "Berry Mire Water Puzzle" (2014), av Dick Adolfsson för Coldwood Interactive. © Coldwood Interactive

Scen ur

Scen ur "Totally Accurate Battle Simulator" med titeln “Stone Thrower” (2019), av Pontus Ullbors för Landfall Games. © Landfall Games

Miljö för den medeltida falangen i

Miljö för den medeltida falangen i "Totally Accurate Battle Simulator" med titeln ”Medieval Lvl 1” (2019), av Johan Lund för Landfall Games. © Landfall Games

Se fler bilder

Läs mer om utställningen

Aldrig tidigare visat material från de studior som utvecklar spelen lyfts fram i utställningen. Upplev det dolda hantverket i de skissböcker, illustrationer, prototyper och skulpturer som ligger till grund för spelens visuella design. Möt talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Studior

Avalanche Studios  
Coldwood Interactive  
Landfall Games
Might and Delight
Neat Corporation

Utställningen är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm.

Utställningskurator: James Taylor-Foster
Medkurator: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné (verksamhetchef, IC) och Josefine Engström (f.d. ordförande, IC)
Grafisk identitet: Studio Reko

Om Illustratörcentrum

Illustratörcentrum, IC, är Sveriges största förmedlare av visuell kommunikation. En statligt finansierad uppdragsförmedlare, som drivs med stöd från Kulturrådet, och som sedan 70-talet engagerat och målmedvetet marknadsför sina medlemmar: drygt 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, spelkreatörer och serieskapare med oöverträffad mångfald av uttryck och spetskompetenser.

Illustratörcentrum

Så hanterar vi dina personuppgifter