Utställningarna öppna idag 10–18

Museets övriga öppettider

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close
Bild:

Bild: "Shelter 3" (2019), © Might and Delight.

Yarny, Medusa och en elefant
Hantverket bakom svensk speldesign

Pågår till 25 augusti

Data- och tv-spel finns överallt. Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Men vad vet du egentligen om de kreativa världarna bakom skärmarna?

Besök utställningen

Genom att koppla samman teknik och fantasi med konstnärskap och hantverk, skapar spelens konstnärer, formgivare och utvecklare alternativa världar. Det breda utbudet av visuella uttryck inom fältet visar på den komplexa kreativitet som speldesign utgör.

Spelkreatörerna delar ofta gemensamma utgångspunkter där hantverk som skisser och modeller blandas med digitala verktyg som animation och kod för att skapa världar som underhåller, förbryllar och uppslukar oss. De karaktärer som formas och de narrativ som utvecklas varierar från det lekfulla till det filmiska.

Spelen och kulturen som omger dem förenar, påverkar och inspirerar oss. Det analoga materialet bakom spelen glöms dock ofta bort. Utställningen lyfter fram det visuella hantverket hos en grupp talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Studior

Avalanche Studios  
Coldwood Interactive  
Landfall Games
Might and Delight
Neat Corporation

Intervjuer

Emma Richey (Might and Delight)
Martin Sahlin (Coldwood Interactive)
Zeke Virant (Avalanche Studios)
Linnéa Östedt Harrison (Neat Corporation)

Utställningen är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm.

Utställningskurator: James Taylor-Foster
Medkurator: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné (verksamhetschef, IC) och Josefine Engström (f.d. ordförande, IC)
Filmproduktion: Karin Ekberg AB (Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad)
Ljussättning: El & Scenteknik AB
Installation: Stefan Mossfeldt
Program: Elisabet Schön
Grafisk identitet: Studio Reko

Om Illustratörcentrum

Illustratörcentrum, IC, är Sveriges största förmedlare av visuell kommunikation och länken mellan frilansande kreatörer och uppdragsgivare. En statligt finansierad uppdragsförmedling, som drivs med stöd från Kulturrådet, och som sedan 70-talet engagerar och marknadsför sina medlemmar: drygt 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, speldesigners och serieskapare med en mångfald av uttryck och spetskompetenser.

Illustratörcentrum

Bilder från utställningen


Konceptkonst för Shelter 3 med titeln “The Herd Seen From Above” (2019) av Emma Richey för Might and Delight. © Might and Delight

Konceptkonst för Shelter 3 med titeln “The Herd Seen From Above” (2019) av Emma Richey för Might and Delight. © Might and Delight

Scen ur 'theHunter: Call of the Wild' av det fiktiva reservatet Layton Lake District (2017) av Expansive Worlds för Avalanche Studios. theHunter: Call of the Wild™ © 2017 Expansive Worlds AB, an Avalanche Studios division. theHunter: Call of the Wild is a trademark of Expansive Worlds AB. Developed by Expansive Worlds.

Scen ur 'theHunter: Call of the Wild' av det fiktiva reservatet Layton Lake District (2017) av Expansive Worlds för Avalanche Studios. theHunter: Call of the Wild™ © 2017 Expansive Worlds AB, an Avalanche Studios division. theHunter: Call of the Wild is a trademark of Expansive Worlds AB. Developed by Expansive Worlds.

Scen ur Unravel med titeln

Scen ur Unravel med titeln "Watch the waves" (2015) av Martin Sahlin för Coldwood Interactive. © Electronic Arts

Konceptskiss för Unravel med titeln

Konceptskiss för Unravel med titeln "Berry Mire Water Puzzle" (2014) av Dick Adolfsson för Coldwood Interactive. © Coldwood Interactive

Scen ur Totally Accurate Battle Simulator (TABS) med titeln “Stone Thrower” (2019) av Pontus Ullbors för Landfall Games. © Landfall Games

Scen ur Totally Accurate Battle Simulator (TABS) med titeln “Stone Thrower” (2019) av Pontus Ullbors för Landfall Games. © Landfall Games

Miljö för den medeltida falangen i Totally Accurate Battle Simulator (TABS) med titeln ”Medieval Lvl 1” (2019) av Johan Lund för Landfall Games. © Landfall Games

Miljö för den medeltida falangen i Totally Accurate Battle Simulator (TABS) med titeln ”Medieval Lvl 1” (2019) av Johan Lund för Landfall Games. © Landfall Games

Se fler bilder

Läs mer om utställningen

Genom att koppla samman teknik och fantasi med konstnärskap och hantverk, skapar spelens konstnärer, formgivare och utvecklare alternativa världar. Det breda utbudet av visuella uttryck inom fältet visar på den komplexa kreativitet som speldesign utgör.

Spelkreatörerna delar ofta gemensamma utgångspunkter där hantverk som skisser och modeller blandas med digitala verktyg som animation och kod för att skapa världar som underhåller, förbryllar och uppslukar oss. De karaktärer som formas och de narrativ som utvecklas varierar från det lekfulla till det filmiska.

Spelen och kulturen som omger dem förenar, påverkar och inspirerar oss. Det analoga materialet bakom spelen glöms dock ofta bort. Utställningen lyfter fram det visuella hantverket hos en grupp talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Studior

Avalanche Studios  
Coldwood Interactive  
Landfall Games
Might and Delight
Neat Corporation

Intervjuer

Emma Richey (Might and Delight)
Martin Sahlin (Coldwood Interactive)
Zeke Virant (Avalanche Studios)
Linnéa Östedt Harrison (Neat Corporation)

Utställningen är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm.

Utställningskurator: James Taylor-Foster
Medkurator: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné (verksamhetschef, IC) och Josefine Engström (f.d. ordförande, IC)
Filmproduktion: Karin Ekberg AB (Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad)
Ljussättning: El & Scenteknik AB
Installation: Stefan Mossfeldt
Program: Elisabet Schön
Grafisk identitet: Studio Reko

Om Illustratörcentrum

Illustratörcentrum, IC, är Sveriges största förmedlare av visuell kommunikation och länken mellan frilansande kreatörer och uppdragsgivare. En statligt finansierad uppdragsförmedling, som drivs med stöd från Kulturrådet, och som sedan 70-talet engagerar och marknadsför sina medlemmar: drygt 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, speldesigners och serieskapare med en mångfald av uttryck och spetskompetenser.

Illustratörcentrum

Så hanterar vi dina personuppgifter