.pdf(9mb)
Handledning: Bygga're Tryggare
Klicka här för att läsa handledningen från projektet Bygga're Tryggare från 2019.
Hur kan skolarkitekter arbeta för att möta behoven hos barn som har erfarenhet av stressfyllda livshändelser? Det var den fråga teamet försökte besvara i Bygga’re Tryggare, ett projekt som ingick i ArkDes Open Call 2019 där teman som jämlikhet, delaktighet och kvalitet i de offentliga rummen utforskades.
Trots att Barnkonventionen blev lag i Sverige 2020 och forskning sedan 70-talet betonat vikten av barns delaktighet i samhällsplanering, saknas metoder för att ge barn reellt inflytande i frågor om stadsplanering och design. Projektet Bygga´re Tryggare initierades för att ge utrymme och legitimitet åt barns egna insikter och åsikter om rumslig utformning. Mot bakgrund av statistik, som visar ökad oro och stress bland barn, var syftet att visa att skolmiljöer kan fungera både som risk- och friskfaktorer. Skolan är en central arena i barns liv, och en trygg miljö kan bli en läkande plats för återhämtning.
Utgångspunkten var att identifiera platser och situationer som gav upphov till oro och stress i skolmiljön, genom dialog med en referensgrupp av barn som varit med om stressfyllda livshändelser. Projektet involverade skolarkitekter, verksamhetsutvecklare, lärare, barnpsykologer och experter på barns rättigheter. Med stöd av klass 5B på Ekhammarskolan i Kungsängen kunde utmaningar och lösningar diskuteras kopplat till en specifik skola. Rädda Barnens psykologer spelade en avgörande roll i alla steg, genom att skapa förtroende, förbereda barnen och informera dem om deras rättigheter.
Kartläggningen identifierade flera så kallade brännpunkter på skolan. Det kunde vara platser där barn kände sig uttittade, otrygga eller saknade vuxennärvaro. Lösningar som identifierades var till exempel att gemensamhetsytor – som entréer, trappor och ytor utanför matsal eller idrott – kan göras tryggare genom kortare flöden och välplacerade dörrpartier eller fönster. Andra slutsatser var att en gestaltning som främjar ökad vuxennärvaro är avgörande, exempelvis en genomtänkt placering av expedition och vaktmästeri.
Projektet resulterade i en lekfullt utformad handledning för arkitekter, stadsplanerare, skol- och fastighetsförvaltning samt andra huvudmän. Den visar handgripliga metoder för att inkludera barns perspektiv, som intervjuer, gåturer och skapandet av fiktiva könsneutrala personas. Det senare tillåter barn att uttrycka var de trivs bäst och vad de behöver i olika situationer, utan att behöva referera till sina egna känslor. Flera organisationer och kommuner, till exempel Trosa kommun, har efterfrågat handledningen som stöd i workshops och värdegrundsarbete. Lärdomar från projektet har även kunnat omsättas i konkreta åtgärder i senare projektering av olika skolprojekt.
Codesign ↗
Sofia Löwhagen, arkitekt
Emelie Heinlo, verksamhetsutvecklare
Codesign Research Studio ↗
Jelena Mijanovic, arkitekter och researcher
Hanna Ivansson, arkitekter och researcher
Daniella Ricci Saccotelli, arkitekter och researcher
ArkDes
Mars 2019 – November 2019
Ta del av handledningen här:
.pdf(9mb)
Klicka här för att läsa handledningen från projektet Bygga're Tryggare från 2019.