.pdf(9mb)
Handledning: Bygga're Tryggare
Klicka här för att läsa handledningen från projektet Bygga're Tryggare från 2019.
Projektet Bygga’re Tryggare, som ingick i ArkDes Open Call 2019, undersökte hur skolarkitekter kan möta behoven hos barn som har erfarenhet av stressfyllda livshändelser. Projektet visade på bristen på metoder för att ge barn reellt inflytande i stadsplanering och design, och resulterade i en handledning med förslag på konkreta metoder för att lösa det.
Syftet med projektet Bygga’re Tryggare var att ge utrymme åt barns egna insikter om hur skolmiljöer kan fungera både som risk- och friskfaktorer, och visa hur en trygg skolmiljö kan bli en läkande plats för återhämtning. Genom dialog med en referensgrupp av barn som har upplevt stressfyllda livshändelser identifierades brännpunkter i skolmiljön, som platser där barn kände sig otrygga eller saknade vuxennärvaro. Lösningar för att göra gemensamhetsytor tryggare, samt öka vuxennärvaro, diskuterades.
Projektet resulterade i en handledning för bland annat arkitekter och stadsplanerare som presenterar konkreta metoder för att inkludera barns perspektiv, exempelvis genom intervjuer, gåturer och skapandet av könsneutrala personas. Den har efterfrågats att användas av flera kommuner och organisationer som stöd i workshops och skolprojektering. Ta del av handledningen nedan.
.pdf(9mb)
Klicka här för att läsa handledningen från projektet Bygga're Tryggare från 2019.