ArkDes
Current language Svenska
Change language to English

Yarny, Medusa och en elefant

Konceptkonst för Shelter 3 med titeln ”The Herd Seen From Above” (2019) av Emma Richey för Might and Delight. © Might and Delight
Utställningar
Startar-Slutar
X Email
Skeppsholmen, Stockholm

Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign

Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Men vad vet du egentligen om de kreativa världarna bakom skärmarna?Genom att koppla samman teknik och fantasi med konstnärskap och hantverk, skapar spelens konstnärer, formgivare och utvecklare alternativa världar. Det breda utbudet av visuella uttryck inom fältet visar på den komplexa kreativitet som speldesign utgör.

Spelkreatörerna delar ofta gemensamma utgångspunkter där hantverk som skisser och modeller blandas med digitala verktyg som animation och kod för att skapa världar som underhåller, förbryllar och uppslukar oss. De karaktärer som formas och de narrativ som utvecklas varierar från det lekfulla till det filmiska.

Spelen och kulturen som omger dem förenar, påverkar och inspirerar oss. Det analoga materialet bakom spelen glöms dock ofta bort. Utställningen lyfter fram det visuella hantverket hos en grupp talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Studior:

Film: Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad Intervju med Emma Richey / Might and Delight.
Film: Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad Intervju med Zeke Virant / Avalanche Studios.
Film: Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad Intervju med Martin Sahlin / Coldwood Interactive.
Film: Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad Intervju med Linnéa Östedt Harrison / Neat Corporation.
Foto: Viktoria Garvare. 2019.
Foto: Viktoria Garvare. 2019.
Foto: Viktoria Garvare. 2019.
Foto: Viktoria Garvare. 2019.

Illustratörcentrum

Illustratörcentrum ↗, IC, är Sveriges största förmedlare av visuell kommunikation och länken mellan frilansande kreatörer och uppdragsgivare. En statligt finansierad uppdragsförmedling, som drivs med stöd från Kulturrådet, och som sedan 70-talet engagerar och marknadsför sina medlemmar: drygt 1 300 professionella illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, speldesigners och serieskapare med en mångfald av uttryck och spetskompetenser.

Utställningsrummet Boxen

Boxen på ArkDes tjänade som en plattform för snabbt föränderliga och experimentella utställningar. Genom installationer, utställningar och evenemang erbjöd Boxen en scen för alternativa röster och uppmuntrade till diskussioner kring arkitektur, design och deras roll i samhället. Skapad av Dehlin Brattgård Arkitekter ↗, öppnade Boxen sina dörrar 2018. År 2023 monterades Boxen ned, och dess material – stål, björkplywood och nät – återanvändes i omgestaltningen av utställningssalarna under ArkDes renovering 2024, som ritats av Arrhov Frick ↗.

Utställningen är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm.

Utställningskurator: James Taylor-Foster
Medkurator: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné (verksamhetschef, IC) och Josefine Engström (f.d. ordförande, IC)
Filmproduktion: Karin Ekberg AB (Karin Ekberg, Patrik Forsell, Claes Hedberg, Isak Lundberg, Edvard Stokstad)
Ljussättning: El och Scenteknik AB
Installation: Stefan Mossfeldt
Program: Elisabet Schön
Grafisk identitet: Studio Reko