Amie Siegel (född 1974 i Chicago, USA) är en New York-baserad konstnär som arbetar med bland annat film, video, fotografering, ljud, skulptur och installation.
Siegel är känd för sina minutiöst genomarbetade verk som blottlägger och gestaltar värdesystem, undersöker relationer mellan objekt och omgivning och synliggör den rörliga bildens formbarhet genom ljud och performance. Med sitt övertygande och mångbottnade angreppssätt klargör Siegel grunderna för samhällets maktstrukturer, samtidigt som hon arbetar undersökande med estetiken och mekanismerna i bild- och ljudproduktion.

Efter en dialog med konstnären som inleddes i början av 2019 är ArkDes mycket glada att nu kunna presentera premiären av Siegels nyproducerade rörliga bildinstallation, The Silence (2022). Denna soloutställning visas i Boxen, ArkDes tillfälliga utställningsrum, från 3 juni till 30 oktober 2022.  The Silence består av två alternerande videoinstallationer – utförda och filmade i kyrkor ritade av Sigurd Lewerentz under tidigt 60-tal (Markuskyrkan i Stockholm och Sankt Petri kyrka i Klippan) – och reflekterar över förhållandet mellan arkitektur, material, musik och ljud. The Silence (2022) är Siegels första beställningsverk som skapas och ställs ut i Sverige.

The Silence har stora likheter med vinylalbumets två sidor – varje sida ”framför” ett musikstycke inspirerat av arkitekturen och tegelväggarna i Lewerentz två unika byggnader, som spelas upp på de karakteristiska orglarna i vardera kyrkorum. Den kusliga likheten mellan Lewerentz murverk och orglarnas notblad – pappersrullar med mönster av små perforerade hålrum som skapar en spöklik, ”självspelande” musik – associerar till existentiella frågor om närvaro och frånvaro som ofta vägleder eller motsäger en tro på något större och som genomsyrar ”kyrkan” som en unik arkitektonisk plats där sådana frågor föds och tar form.

Amie Siegels verk finns representerade i flera internationella museisamlingar och visas ofta i utställningar världen över. Förutom The Silence omfattar hennes senaste verk bland annat Asterisms (2021), som visats på 34:e Bienal de São Paulo, och Bloodlines (2022), som visas just nu på Scottish National Museum Gallery of Modern Art i Edinburgh.