Museets övriga öppettider

Fri Entré

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close

Smoothies, museer och flygplatser

Stockholm Design Lab och staden

8 februari - 1 maj 2022

Städer är komplexa. För att de ska bli begripliga och för att vi ska kunna orientera oss i dem behövs grafisk formgivning. Den är inte bara ett oslagbart hjälpmedel i vardagen – den grafiska designen är en del av stadens själ och lika viktig för dess identitet som byggnaderna, torgen och parkerna.

I den offentliga miljön är den grafiska formen närvarande överallt. Den når oss från klistermärken, taggar, skyltar, appar, vägmärken, demonstrationsplakat och take away-muggar. Symbolerna, texterna och tecknen uppenbarar sig där någon har något att meddela. Städer växer fram som mötesplatser för utbytet av varor och tjänster, åsikter och tankar. Den grafiska designens uppgift är att underlätta dessa grundläggande mänskliga aktiviteter.

Den här utställningen visar projekt av Stockholm Design Lab som blivit en del av mångas vardag. Byrån grundades 1998 och har sedan dess skapat identiteter för bland andra flygbolaget SAS, Moderna Museet och varuhuset Åhléns. Identiteterna som byrån skapar kännetecknas av tydlighet och enkelhet med finesser och detaljer ofta hämtade ur svensk kultur och historia Synen på den grafiska designen som samhällsnytta kombinerad med ett lättillgängligt formspråk har gjort att Stockholm Design Lab är en av de aktörer på formområdet som haft störst påverkan på hur det offentliga rummet i Sverige ser ut idag. Genom identiteterna som Stockholm Design Lab har skapat åt några av våra mest välkända varumärken och institutioner har byrån satt en unik prägel på i stort sett vartenda shoppingstråk och stadskärna i Sverige.

Läs mer om utställningen

I den offentliga miljön är den grafiska formen närvarande överallt. Den når oss från klistermärken, taggar, skyltar, appar, vägmärken, demonstrationsplakat och take away-muggar. Symbolerna, texterna och tecknen uppenbarar sig där någon har något att meddela. Städer växer fram som mötesplatser för utbytet av varor och tjänster, åsikter och tankar. Den grafiska designens uppgift är att underlätta dessa grundläggande mänskliga aktiviteter.

Den här utställningen visar projekt av Stockholm Design Lab som blivit en del av mångas vardag. Byrån grundades 1998 och har sedan dess skapat identiteter för bland andra flygbolaget SAS, Moderna Museet och varuhuset Åhléns. Identiteterna som byrån skapar kännetecknas av tydlighet och enkelhet med finesser och detaljer ofta hämtade ur svensk kultur och historia Synen på den grafiska designen som samhällsnytta kombinerad med ett lättillgängligt formspråk har gjort att Stockholm Design Lab är en av de aktörer på formområdet som haft störst påverkan på hur det offentliga rummet i Sverige ser ut idag. Genom identiteterna som Stockholm Design Lab har skapat åt några av våra mest välkända varumärken och institutioner har byrån satt en unik prägel på i stort sett vartenda shoppingstråk och stadskärna i Sverige.

Så hanterar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse