Utställningarna öppna idag 10–18

Museets övriga öppettider

Fri Entré

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close
Foto: Laurian Ghinitoiu

Foto: Laurian Ghinitoiu

Sigurd Lewerentz: Freestanding

26 maj - 25 november

Freestanding visar Sigurd Lewerentz i nytt ljus och kopplar samman historiskt ritningsmaterial ur ArkDes samlingar med nyproducerade verk av arkitekten Petra Gipp och konstnären Mikael Olsson. Utställningen visas på Arkitekturbiennalen i Venedig.

Utställningen är ett svar på ett explosionsartat internationellt intresse för en av 1900-talets mest uppmärksammade svenska arkitekter, Sigurd Lewerentz (1885– 1975), vars hela samling finns på ArkDes.

Freestanding kopplar till det övergripande temat för årets arkitekturbiennal, Freespace, genom att utforska funktionen, den rumsliga kraften och det poetiska uttrycket hos tre fristående förhallar från tre av Lewerentz mest kända religiösa byggnader; Uppståndelsekapellet på Skogskyrkogården i Stockholm, S:t Knuts och S:ta Gertruds kapell på Östra kyrkogården i Malmö och Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm.

I utställningen visas tre storskaliga sektionsmodeller av arkitekten Petra Gipp, 13 nytagna fotografier av konstnären Mikael Olsson och 15 ritningarna ur ArkDes samlingar som speglar Freestanding förhallarnas rumsliga betydelse på tre sätt.

Sigurd Lewerentz verk har stor arkitektonisk spännvidd och innefattar allt från kapell och landskapsarkitektur till butiksfasader och industridesign. 1910 öppnade han eget arkitektkontor och fem år senare vann han tillsammans med Gunnar Asplund tävlingen om en ny kyrkogård i Stockholm – Skogskyrkogården. Lewerentz främsta bidrag var, utöver utformningen av landskapet, det strängt klassicistiska Uppståndelsekapellet (1925), ett av de tre kapellen som visas i Freestanding. Lewerentz internationella berömmelse inleddes med de två tegelkyrkorna som han arbetade med mot slutet av sitt liv: Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm (1960), (visas i Freestanding) och S:t Petri kyrka i Klippan (1966).

Petra Gipps arbeten smälter samman arkitektoniska och skulpturala uttryck. Hennes arbetssätt karaktäriseras av en känslighet för plats, ljus och volym. Hennes mest kända verk inkluderar det prisbelönta Kivik Art Centre och Katedralen, uppfinnarverkstaden för audivisuell design för vilken hon nominerades till Mies van der Rohepriset 2015.

Mikael Olsson har studerat fotografi vid Göteborgs universitet. I hans tidigare arbete Södrakull Frösakull (Steidl, 2011) undersöker han idéer om perception och representation genom två arkitektoniska verk av Bruno Mathsson, en av Sveriges mest kända modernistiska arkitekter och formgivare.

Arbetet har letts av Kieran Long (överintendent ArkDes), Johan Örn (intendent för samlingarna, ArkDes) och James Taylor-Foster (intendent, samtida arkitektur och design, ArkDes).

Medverkande: Kieran Long; Johan Örn; James Taylor-Foster with ArkDes; Petra Gipp; Mikael Olsson
Teknisk produktion: Claudia Ortigas and Mateo Eiletz with Marica Petkovic
Uppdragsgivare: ArkDes för FREESPACE (16th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia) på uppdrag av Yvonne Farrell and Shelley McNamara
Plats: Room 12, Central Pavilion – Giardini della Biennale, Venice, Italy

Gipp arkitektur 
Mikael Olsson 

Bilder från utställningen


Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Foto: Giorgio De Vecchi

Markuskyrkan. Foto: Mikael Olsson (2017) / Galerie Nordenhake Berlin/Stockholm

Markuskyrkan. Foto: Mikael Olsson (2017) / Galerie Nordenhake Berlin/Stockholm

Foto: Laurian Ghinitoiu

Foto: Laurian Ghinitoiu

Se fler bilder

Läs mer om utställningen

Utställningen är ett svar på ett explosionsartat internationellt intresse för en av 1900-talets mest uppmärksammade svenska arkitekter, Sigurd Lewerentz (1885– 1975), vars hela samling finns på ArkDes.

Freestanding kopplar till det övergripande temat för årets arkitekturbiennal, Freespace, genom att utforska funktionen, den rumsliga kraften och det poetiska uttrycket hos tre fristående förhallar från tre av Lewerentz mest kända religiösa byggnader; Uppståndelsekapellet på Skogskyrkogården i Stockholm, S:t Knuts och S:ta Gertruds kapell på Östra kyrkogården i Malmö och Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm.

I utställningen visas tre storskaliga sektionsmodeller av arkitekten Petra Gipp, 13 nytagna fotografier av konstnären Mikael Olsson och 15 ritningarna ur ArkDes samlingar som speglar Freestanding förhallarnas rumsliga betydelse på tre sätt.

Sigurd Lewerentz verk har stor arkitektonisk spännvidd och innefattar allt från kapell och landskapsarkitektur till butiksfasader och industridesign. 1910 öppnade han eget arkitektkontor och fem år senare vann han tillsammans med Gunnar Asplund tävlingen om en ny kyrkogård i Stockholm – Skogskyrkogården. Lewerentz främsta bidrag var, utöver utformningen av landskapet, det strängt klassicistiska Uppståndelsekapellet (1925), ett av de tre kapellen som visas i Freestanding. Lewerentz internationella berömmelse inleddes med de två tegelkyrkorna som han arbetade med mot slutet av sitt liv: Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm (1960), (visas i Freestanding) och S:t Petri kyrka i Klippan (1966).

Petra Gipps arbeten smälter samman arkitektoniska och skulpturala uttryck. Hennes arbetssätt karaktäriseras av en känslighet för plats, ljus och volym. Hennes mest kända verk inkluderar det prisbelönta Kivik Art Centre och Katedralen, uppfinnarverkstaden för audivisuell design för vilken hon nominerades till Mies van der Rohepriset 2015.

Mikael Olsson har studerat fotografi vid Göteborgs universitet. I hans tidigare arbete Södrakull Frösakull (Steidl, 2011) undersöker han idéer om perception och representation genom två arkitektoniska verk av Bruno Mathsson, en av Sveriges mest kända modernistiska arkitekter och formgivare.

Arbetet har letts av Kieran Long (överintendent ArkDes), Johan Örn (intendent för samlingarna, ArkDes) och James Taylor-Foster (intendent, samtida arkitektur och design, ArkDes).

Medverkande: Kieran Long; Johan Örn; James Taylor-Foster with ArkDes; Petra Gipp; Mikael Olsson
Teknisk produktion: Claudia Ortigas and Mateo Eiletz with Marica Petkovic
Uppdragsgivare: ArkDes för FREESPACE (16th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia) på uppdrag av Yvonne Farrell and Shelley McNamara
Plats: Room 12, Central Pavilion – Giardini della Biennale, Venice, Italy

Gipp arkitektur 
Mikael Olsson 

Så hanterar vi dina personuppgifter