Utställningarna öppna idag 10 - 18

Museets övriga öppettider

Fri Entré

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close
Foto: Laurian Ghinitoiu

Foto: Laurian Ghinitoiu

Sigurd Lewerentz
Freestanding: Petra Gipp och Mikael Olsson i dialog med Sigurd Lewerentz

26 maj - 25 november 2018

Freestanding: Petra Gipp och Mikael Olsson i dialog med Sigurd Lewerentz visar Sigurd Lewerentz i nytt ljus och kopplar samman historiskt ritningsmaterial ur ArkDes samlingar med nyproducerade verk av arkitekten Petra Gipp och konstnären Mikael Olsson. Utställningen visas på Arkitekturbiennalen i Venedig.

Utställningen är ett svar på ett explosionsartat internationellt intresse för en av 1900-talets mest uppmärksammade svenska arkitekter, Sigurd Lewerentz (1885– 1975), vars hela samling finns på ArkDes.

Freestanding kopplar till det övergripande temat för årets arkitekturbiennal, Freespace, genom att utforska funktionen, den rumsliga kraften och det poetiska uttrycket hos tre fristående förhallar från tre av Lewerentz mest kända religiösa byggnader; Uppståndelsekapellet på Skogskyrkogården i Stockholm, S:t Knuts och S:ta Gertruds kapell på Östra kyrkogården i Malmö och Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm.

I utställningen visas tre storskaliga sektionsmodeller av arkitekten Petra Gipp, 13 nytagna fotografier av konstnären Mikael Olsson och 15 ritningarna ur ArkDes samlingar som speglar Freestanding förhallarnas rumsliga betydelse på tre sätt.

Sigurd Lewerentz verk har stor arkitektonisk spännvidd och innefattar allt från kapell och landskapsarkitektur till butiksfasader och industridesign. 1910 öppnade han eget arkitektkontor och fem år senare vann han tillsammans med Gunnar Asplund tävlingen om en ny kyrkogård i Stockholm – Skogskyrkogården. Lewerentz främsta bidrag var, utöver utformningen av landskapet, det strängt klassicistiska Uppståndelsekapellet (1925), ett av de tre kapellen som visas i Freestanding. Lewerentz internationella berömmelse inleddes med de två tegelkyrkorna som han arbetade med mot slutet av sitt liv: Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm (1960), (visas i Freestanding) och S:t Petri kyrka i Klippan (1966).

Petra Gipps arbeten smälter samman arkitektoniska och skulpturala uttryck. Hennes arbetssätt karaktäriseras av en känslighet för plats, ljus och volym. Hennes mest kända verk inkluderar det prisbelönta Kivik Art Centre och Katedralen, uppfinnarverkstaden för audivisuell design för vilken hon nominerades till Mies van der Rohepriset 2015.

Mikael Olsson har studerat fotografi vid Göteborgs universitet. I hans tidigare arbete Södrakull Frösakull (Steidl, 2011) undersöker han idéer om perception och representation genom två arkitektoniska verk av Bruno Mathsson, en av Sveriges mest kända modernistiska arkitekter och formgivare.

Arbetet har letts av Kieran Long (överintendent ArkDes), Johan Örn (intendent för samlingarna, ArkDes) och James Taylor-Foster (intendent för samtida arkitektur och design, ArkDes).

Gipp arkitektur 
Mikael Olsson 

Medverkande: Petra Gipp och Mikael Olsson
Teknisk produktion: Claudia Ortigas and Mateo Eiletz with Marica Petkovic
Uppdragsgivare: 16th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia på uppdrag av Yvonne Farrell and Shelley McNamara.
Plats: Room 12, Central Pavilion – Giardini della Biennale, Venice, Italy

Bilder från utställningen


Petra Gipp – Spatial Section 01 (Resurrection Chapel, Enskede, Stockholm, 2017) Not to scale,
Spatial Section 02 (St. Mark’s Church, Björkhagen, Stockholm, 2017) Not to scale and Spatial
Section 03 (St. Knut and St. Gertrude Chapels, Eastern Cemetery, Malmö, 2017) Not to scale
Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Petra Gipp – Spatial Section 01 (Resurrection Chapel, Enskede, Stockholm, 2017) Not to scale, Spatial Section 02 (St. Mark’s Church, Björkhagen, Stockholm, 2017) Not to scale and Spatial Section 03 (St. Knut and St. Gertrude Chapels, Eastern Cemetery, Malmö, 2017) Not to scale Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Petra Gipp – Spatial Section 01 (Resurrection Chapel, Enskede, Stockholm, 2017) Not to scale and
Spatial Section 02 (St. Mark’s Church, Björkhagen, Stockholm, 2017) Not to scale
Mikael Olsson fotografier.
Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Petra Gipp – Spatial Section 01 (Resurrection Chapel, Enskede, Stockholm, 2017) Not to scale and Spatial Section 02 (St. Mark’s Church, Björkhagen, Stockholm, 2017) Not to scale Mikael Olsson fotografier. Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Mikael Olsson – Lwrntz 10, (St. Mark’s Church, Björkhagen, 2018), Analogue Chromogenic Print,
74,6×90 cm (54,8×69,2 cm)
Mikael Olsson – Lwrntz 08, (St. Mark’s Church, Björkhagen, 2018), Silver Gelatin Print, 74,6×90 cm
(54,8×69,2 cm)
Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Mikael Olsson – Lwrntz 10, (St. Mark’s Church, Björkhagen, 2018), Analogue Chromogenic Print, 74,6×90 cm (54,8×69,2 cm) Mikael Olsson – Lwrntz 08, (St. Mark’s Church, Björkhagen, 2018), Silver Gelatin Print, 74,6×90 cm (54,8×69,2 cm) Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Petra Gipp – Spatial Section 03 (St. Knut and St. Gertrude Chapels, Eastern Cemetery, Malmö,
2017) Not to scale
Mikael Olsson fotografier.
Sigurd Lewerentz faksimil ritningar (Sigurd Lewerentz Collection, ArkDes)
Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Petra Gipp – Spatial Section 03 (St. Knut and St. Gertrude Chapels, Eastern Cemetery, Malmö, 2017) Not to scale Mikael Olsson fotografier. Sigurd Lewerentz faksimil ritningar (Sigurd Lewerentz Collection, ArkDes) Installationsfotografi: Giorgio De Vecchio

Mikael Olsson – Lwrntz 04 (St. Mark’s Church, Björkhagen, 2018). Silver Gelatin Print. 152×188 cm
(140×176 cm)

Mikael Olsson – Lwrntz 04 (St. Mark’s Church, Björkhagen, 2018). Silver Gelatin Print. 152×188 cm (140×176 cm)

Petra Gipp – Spatial Section 01 (Resurrection Chapel, Enskede, Stockholm, 2017) Not to scale and
Spatial Section 02 (St. Mark’s Church, Björkhagen, Stockholm, 2017) Not to scale
Mikael Olsson fotografier.
Sigurd Lewerentz faksimil ritningar (Sigurd Lewerentz Collection, ArkDes)
Installationsfotografi: Laurian Ghinitoiu

Petra Gipp – Spatial Section 01 (Resurrection Chapel, Enskede, Stockholm, 2017) Not to scale and Spatial Section 02 (St. Mark’s Church, Björkhagen, Stockholm, 2017) Not to scale Mikael Olsson fotografier. Sigurd Lewerentz faksimil ritningar (Sigurd Lewerentz Collection, ArkDes) Installationsfotografi: Laurian Ghinitoiu

Se fler bilder

Läs mer om utställningen

Utställningen är ett svar på ett explosionsartat internationellt intresse för en av 1900-talets mest uppmärksammade svenska arkitekter, Sigurd Lewerentz (1885– 1975), vars hela samling finns på ArkDes.

Freestanding kopplar till det övergripande temat för årets arkitekturbiennal, Freespace, genom att utforska funktionen, den rumsliga kraften och det poetiska uttrycket hos tre fristående förhallar från tre av Lewerentz mest kända religiösa byggnader; Uppståndelsekapellet på Skogskyrkogården i Stockholm, S:t Knuts och S:ta Gertruds kapell på Östra kyrkogården i Malmö och Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm.

I utställningen visas tre storskaliga sektionsmodeller av arkitekten Petra Gipp, 13 nytagna fotografier av konstnären Mikael Olsson och 15 ritningarna ur ArkDes samlingar som speglar Freestanding förhallarnas rumsliga betydelse på tre sätt.

Sigurd Lewerentz verk har stor arkitektonisk spännvidd och innefattar allt från kapell och landskapsarkitektur till butiksfasader och industridesign. 1910 öppnade han eget arkitektkontor och fem år senare vann han tillsammans med Gunnar Asplund tävlingen om en ny kyrkogård i Stockholm – Skogskyrkogården. Lewerentz främsta bidrag var, utöver utformningen av landskapet, det strängt klassicistiska Uppståndelsekapellet (1925), ett av de tre kapellen som visas i Freestanding. Lewerentz internationella berömmelse inleddes med de två tegelkyrkorna som han arbetade med mot slutet av sitt liv: Markuskyrkan i Björkhagen i Stockholm (1960), (visas i Freestanding) och S:t Petri kyrka i Klippan (1966).

Petra Gipps arbeten smälter samman arkitektoniska och skulpturala uttryck. Hennes arbetssätt karaktäriseras av en känslighet för plats, ljus och volym. Hennes mest kända verk inkluderar det prisbelönta Kivik Art Centre och Katedralen, uppfinnarverkstaden för audivisuell design för vilken hon nominerades till Mies van der Rohepriset 2015.

Mikael Olsson har studerat fotografi vid Göteborgs universitet. I hans tidigare arbete Södrakull Frösakull (Steidl, 2011) undersöker han idéer om perception och representation genom två arkitektoniska verk av Bruno Mathsson, en av Sveriges mest kända modernistiska arkitekter och formgivare.

Arbetet har letts av Kieran Long (överintendent ArkDes), Johan Örn (intendent för samlingarna, ArkDes) och James Taylor-Foster (intendent för samtida arkitektur och design, ArkDes).

Gipp arkitektur 
Mikael Olsson 

Medverkande: Petra Gipp och Mikael Olsson
Teknisk produktion: Claudia Ortigas and Mateo Eiletz with Marica Petkovic
Uppdragsgivare: 16th International Architecture Exhibition – La Biennale di Venezia på uppdrag av Yvonne Farrell and Shelley McNamara.
Plats: Room 12, Central Pavilion – Giardini della Biennale, Venice, Italy

Så hanterar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse