Utställningarna öppna idag 11-18

Museets övriga öppettider

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close

Studio Nock vill bredda arkitekturdiskursen

Med A Print Stockholm vill Studio Nock bereda ett rum åt de oberoende arkitekturpublikationerna. Utställningen i ArkDes bibliotek gör det möjligt för en större publik att läsa och bläddra i över 100 arkitekturpublikationer från 60 olika redaktioner.

Varför gör ni den här utställningen?
– Vi har längtat efter ett friare, kanske stökigare, format för att mötas, ställa ut och prata om arkitektur. Redaktionerna för de här publikationerna gör det vi är intresserade av att göra, men i tryckt form. Utställningen gjorde vi med avsikt att förmedla mindre tillgängliga arkitekturpublikationer för att inspirera en svensk publik, säger Agnes Gidestam, curator för A Print Stockholm och grundare av Studio Nock.

Hur fick ni idén?
– Vår dröm är att Studio Nock ska vara ett utställningsforum men också vara en typ av bokhandel eller ett litet bibliotek. Men det kräver en stor ekonomi så vi valde att göra A Print som en utställning. Det finns många internationella referenser för zineutställningar, men allt för få i Sverige tycker vi. Elias Redstone med sin kringresande utställning Archizines från 2011 tillsammans med Beatriz Colominas ”Clip, stamp, fold” från 2007 är nog de mest kända med fullt fokus på arkitektur, båda superintressanta på olika sätt. Sedan finns ju en mängd forum för oberoende publikationer så som magculture och stackmagazines och inte minst alla de plattformar som universitet och entusiaster står för. Det är en rolig form av media att ställa ut då det hela tiden förnyas, ett halvår sedan vår förra utställning har hälften av redaktionerna gett ut nytt, några har slutat och andra, nya, har precis börjat.

– Med Studio Nock vill vi vara en del av arkitekturdiskursen och förhoppningsvis bredda den. I de oetablerade publikationerna ryms en friare, mer undersökande approach, det finns en uppsjö olika idéer om vad arkitektur är och kan vara, och detta vill vi förmedla, fortsätter Naima Callenberg, curator och grundare av Studio Nock.

Vad är skillnaden mellan de oberoende arkitekturpublikationerna och de mer etablerade?
– Det finns ett större utrymme för andra konstformer. Ett undersökande som är relevant för arkitektur kan genomföras på så många olika sätt, med så många olika medier. Att vara kommersiellt gångbar är inte en så viktig drivkraft för många av de här tidningarna, några ger bara ut ett par nummer samtidigt som det finns sådana som får brett genomslag och blir bärande efter ett tag. Det finns något lustfyllt i att vara med och bredda kretsen av människor som känner till dessa titlar som till så stor del görs av människor drivna av genuin passion, säger Naima Callenberg.