Utställningarna öppna idag 10–18

Museets övriga öppettider

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close
Fellow Designers (Paul Kühlhorn och Eva Liljefors)

Fellow Designers (Paul Kühlhorn och Eva Liljefors)

Fellow Designers: Lekfull form ska locka till Pepparkakshus

Som ett återkommande inslag inför julen dyker ArkDes pepparkakshusfigur upp på Stockholms reklamtavlor. Lekfullhet och lust var ledorden för Fellow Designers, som består av formgivarna Eva Liljefors och Paul Kühlhorn, när de tog fram den grafiska identiteten.

Hur har tankarna gått när ni tog fram den grafiska identiteten för Pepparkakshus?
Eva Liljefors: Eftersom det är en återkommande utställning ville vi skapa en identitet som känns igen. Vi vill förmedla lust, nyfikenhet och använda ett direkt formspråk, vilket är bra eftersom affischerna på stan inte är så stora.
Paul Kühlhorn: En annan aspekt är att vi vill väcka lekfullheten. Det kan kännas kravfullt att skapa ett pepparkakshus till ett arkitektur- och designmuseum, så vi vill väcka det barnsliga inombords – det vill säga motsatsen till att sitta med linjal och skalpell för att göra en perfekt ritning i pepparkaksdeg. Sedan är Pepparkakshusutställningen väldigt arkitektonisk, för att få in designen har vi skapat en tydlig grafisk känsla och uttryck genom att använda emojis och smileys.

Tycker ni att fler formgivare bör baka?
Eva Liljefors: Ja, jag tror att det är ett bra tillfälle verkligen kan leka och experimentera utan den prestationsångest som annars finns i yrket.

Publiken är bred – från arkitekter till skolelever. Ligger det en utmaning i det?
Eva Liljefors: Nej, vi vill spegla utställningen, skapa lust och nyfikenhet, då spelar det ingen roll om det är arkitekter eller barn. Jag tror att de känslorna är ganska fundamentala. I den här utställningen är besökarna verkligen delaktiga och får en uppfattning om rumslighet och proportioner på ett konkret och lättillgängligt sätt.

Har ni fått några reaktioner på Pepparkaksfiguren?
Paul Kühlhorn: Vi har fått positiva reaktioner på sociala medier, särskilt utomlands. Just tomtar, pepparkakor och snö är väldigt skandinaviskt som folk automatiskt blir nyfikna på. Vårt mål med kampanjen är att Pepparkakshusutställningen är sinnebilden för jul.

Så hanterar vi dina personuppgifter