Museets övriga öppettider

Fri Entré

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close

Bakom Lewerentz kuliss med Lena Landerberg

Om en månad öppnar ArkDes den mest omfattande utställningen om Sigurd Lewerentz som någonsin gjorts. Vi har fått följa utställningsproducenten Lena Landerberg under utställningsbygget för en unik sneak peek av den nya utställningen.

Just nu är processen med att producera Lewerentz-utställningen i full gång. Vilken fas befinner ni er i just nu?
– Nu befinner vi oss verkligen i slutproduktionsfasen, så nu är det väldigt mycket fokus på vad som händer här uppe i salen och att vi ska bli färdiga med allting i tid. Den här fasen är den mest konkreta fasen för mig. Nu handlar det om att få upp allting på väggar, ner i montrar och att ljussätta. Varje dag får jag säkert tio frågor om olika beslut som måste tas. Ibland måste jag fråga någon annan och ibland kan jag ta besluten själv. Det administrativa arbetet följer ju med in i den här fasen också, men jag vill ju vara här i utställningssalen så mycket som möjligt, dels för att jag tycker att det är roligt men också för att jag behövs.

Vad gör man när man är utställningsproducent?
– Man kan säga att rollen förändras lite beroende på vilken utställning som ska göras, hur stor den är och hur projektgruppen ser ut, men på ArkDes skulle jag säga att det alltid betyder att vara projektledare. Man har huvudansvaret för att det ska bli en utställning ska bli till. Man är spindeln i nätet – den som ser till att alla i projektet levererar vad de ska vid rätt tidpunkt och på rätt sätt.

Ni har arbetat tillsammans med ett londonbaserat arkitektkontor som heter Caruso St John Architects för själva utställningsdesignen, hur har det gått till så här i pandemitider?
– All vår kommunikation har fått ske digitalt. De har hela tiden försett oss med väldigt föredömliga ritningar. De har gjort otroligt detaljerade skisser där varenda föremål och text finns med. Det betyder att vi har ett väldigt bra facit när vi bygger så att vi kan se precis vilka avstånd det ska vara mellan olika föremål. Det underlättar att vi har så bra ritningar att gå efter.

Vi har hört rykten om att ni har fått låna in en dopfunt i form av en snäcka från Klippan, stämmer det?
Ja det stämmer. En av Sigurd Lewerentz absolut mest kända byggnader är S:t Petri kyrka i Klippan. När utställningsintendenten Kieran Long och assisterande intendenten Max Ahrent var där för att leta föremål så upptäckte de en reservsnäcka i kyrkans källare och den har vi fått låna!

Vad är utmaningen med att arbeta med den typ av innehåll som visas i den här utställningen?
Eftersom det är arkitekturritningar vi visar som är ett ganska svårtolkat material för människor i allmänhet har uppdraget till Caruso St John varit att skapa en scenografi som gör att det blir variation i utställningen. Ritningarna behöver liksom lite hjälp på traven. Därför beslutade vi oss för att behandla dem som konstverk. De ska alltid vara bakom glas, vara inramade, sitta på väggar eller ligga i montrar. Samtidigt är det väldigt viktigt att det ska synas att det är ett arbetsmaterial. Därför har vi tagit beslutet att vi inte planar ut dem helt. Det ska synas att de är vikta.

Vad ser du allra mest fram emot att få visa utställningsbesökarna?
Nu måste jag tänka noga och länge, får jag bara säga en sak? Jag längtar mycket efter att publiken ska få se rummet som handlar om 30-talet. Det ger en bild av Lewerentz som många kommer bli förvånade över. De som känner till honom har ofta en bild av honom som en gammal, cigarrökande, väldigt allvarlig man som gjorde ganska svårtillgängliga tegelkyrkor. Rummet om 30-talet handlar om när han är grafiskt ansvarig för Stockholmsutställningen och ritar butiksinteriörer och tapeter. Då får man se ett skede av hans yrkeskarriär som få känner till. Jag tycker också att man blir glad när man kommer in här, det är ett väldigt lustfyllt rum. Det skulle jag säga är en höjdpunkt, men det finns många.

Så hanterar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse