sdfsdfdsf

Museets övriga öppettider

Fri Entré

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close

Bild på samtalspanelen från "att riva ett (byggnads)minne". Foto: Klaudia Rychlik

Att riva ett (byggnads)minne

Kiruna gamla stadshus finns inte längre. Den Kasper Salin-prisade byggnaden av arkitekten Arthur von Schmalensee, ofta benämnd som Kirunabornas vardagsrum, ligger nu i ruiner och så småningom kommer även själva marken att rasa ner i en gruva. Kirunas stadsflytt väcker både känslor och frågor. Vilka byggnader skall bevaras? Hur påverkas människor av att centrala platser och byggnader fysiskt försvinner? Och till vilket pris ska en stad och dess invånare styras av ett statligt bolag?

Lyssna på ett fängslande panelsamtal med författaren och journalisten Po Tidholm och arkitekt Ylva Frid. Moderator Stina Oscarson. Panelsamtalet inleds med performanceverket Iscensättning 1. Tal av Sara Lidman av Ingela Johansson, framfört av skådespelaren Cecilia Nilsson.

Språk: Svenska

Fler utställningar och samtal


One Tongue in the Morning: Meditation

Many Tongues in the Evening: Chorus

Kuddsamtal: ASMR och gästfrihet

Virtuellt vernissage Kiruna Forever i 360°

Plug-in poesi: Burcu Sahin

Kuddsamtal: ASMR och omsorg

Tankar på Kanten | Alex Olofsson om Tusen Toner

En intervjuserie av Emil Myrsell

Plug-in poesi: Arazo Arif

Kuddsamtal: ASMR och aktivism

Tankar på Kanten | Ann-Kristin Nilsson om Lombolo

En intervjuserie av Emil Myrsell

Plug-in poesi: Erik Lindman Mata

Virtuellt vernissage ‘Konstig känsla känns bra’

Plug-in poesi: Elis Monteverde Burrau

Public Luxury: Zlatans hus

Public Luxury: Mustafa, gatuköket och kampen mot kommunen

Intervju med Martin Sahlin (Coldwood Interactive)

'Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign'

Intervju med Linnéa Östedt Harrison (Neat Corporation)

'Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign'

Intervju med Zeke Virant (Avalanche Studios)

'Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign'

Intervju med Emma Richey (Might and Delight)

'Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign'

Mark Wigley och Space Popular om Science Fiction och arkitektur

Space Popular: You Are a Citizen of Virtual Worlds

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

ArkDes – Fryshuset: pedagogiskt samarbetsprojekt

Boxen på ArkDes

Boxen

Planetary Protocols

Night Talk och vernissage av A Print Stockholm del 1

Night Talk och vernissage av A Print Stockholm del 2

A Print Stockholm

Kieran Long

Hus och träd uppbyggt i Minecraftblock.

Blockholm
Den fantastiska staden

Olafur Eliasson
Verklighetsmaskiner: Irma Boom i samtal med Hall of Femmes

Olafur Eliasson
Verklighetsmaskiner: Irma Boom föreläser

Venedigbiennalen 2016: Category Foundational

Venedigbiennalen 2016: Category Belonging

Venedigbiennalen 2016: Category Recognition

Venedigbiennalen 2016: Andrew Graham-Dixon

Venedigbiennalen 2016: Commisioners Nordic Pavilion

Bo. Nu. Då. Fyra bostadshistorier: 800 kvadratmeter

Bo. Nu. Då Fyra bostadshistorier: Nytt land

Bo. Nu. Då. Fyra bostadshistorier: Andrahand

Bo. Nu. Då Fyra bostadshistorier: Familjehotellet

Artist Talk: Olafur Eliasson & Timothy Morton

ArkDes Talks: Arkitekturfotografi

Affisch på stolen Chair One av Konstantin Grici

ArkDes Talks: Konstantin Grcic

Så hanterar vi dina personuppgifter

Tillgänglighetsredogörelse