Stängt idag

Museets övriga öppettider

Meny

Bättre upplevelse med cookies Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbsida. Genom att fortsätta accepterar du detta. Läs mer om cookies.

Close
Foto: Matti Östling / ArkDes

Foto: Matti Östling / ArkDes

Upp i vind
Léonie Geisendorf arkitektur

12 april - 31 augusti 2014

En av vår tids mest kompromisslösa och nyskapande arkitekter. Välkommen in i arkitekten Léonie Geisendorfs vardagsrum.

Som Le Corbusiers främsta arvtagare i Sverige har hon haft en framträdande roll som arkitekt, lärare och tongivande röst i stadsbyggnadsdebatten. Få arkitekter har varit lika kompromisslösa med form och funktionalitet som polskfödda Léonie Geisendorf.

Hennes byggnader – oavsett om det rör sig om tiovåningshus eller villor – kännetecknas av en särskild omsorg om detaljer, atmosfär och en förståelse inför livet i rummen hon gestaltar. Hela tiden med människan i fokus, eller som hon själv säger ”Ett hus med folk i, det är vackert!”. Tillsammans utgör hennes produktion några av de finaste exemplen på svensk efterkrigsarkitektur.

Utställningen är skapad som en tolkning av Léonie Geisendorfs eget vardagsrum och visar ett urval av hennes projekt och byggnader, med fokus på Stockholmsområdet. Här visas bland annat den internationellt uppmärksammade ”Yrkesskolan för huslig utbildning och sömnad”, det vill säga S:t Görans Gymnasium på Kungsholmen från 1961. Kanske den tydligaste arvtagaren till Le Corbusiers utopiska modernism. Dessutom visas det populära radhusområdet längs Riksrådsvägen i Bagarmossen från 1956 och två villor i Djursholm. Alla tre är exempel på arkitektur som återspeglar sin samtid men som i högsta grad lever och befolkas, utvecklas och används av nya generationer människor

Utställningen bjuder in till samtal om arkitektur genom att uppmärksamma ett urval av byggda och icke byggda projekt. I samband härmed genomförs flera studiebesök till byggnader utförda av Léonie Geisendorf och seminarier kring aktuella frågor utifrån hennes projekt. Ett särtryck med artiklar och fördjupningsmaterial kring Léonie Geisendorfs arkitektur publicerad i samarbete med tidskriften Arkitektur fungerar som katalog.

Curator/projektledning: Tove Dumon-Wallsten/Testbedstudio arkitekter. Sakkunnig: Charlie Gullström.
Utställningsarkitektur: Testbedstudio arkitekter. I samarbete med: Svenska bostäder, KTH och tidskriften Arkitektur.

Fotografier: Åke Eson Lindman, Mikael Olson, Sune Sundahl, Matti Östling med flera.

Bilder från utställningen


Leonie Geisendorf. Foto: Charlie Gullström

Leonie Geisendorf. Foto: Charlie Gullström

Léonie Geisendorfs tävlingsförslag för nybyggnad av Riksdagshuset i Stockholm 1971. Foto: Matti Östling / ArkDes

Léonie Geisendorfs tävlingsförslag för nybyggnad av Riksdagshuset i Stockholm 1971. Foto: Matti Östling / ArkDes

Foto: Matti Östling / ArkDes

Foto: Matti Östling / ArkDes

Léonie Geisendorfs arkitektkontor på Engelbrektsgatan i Stockholm. Här finns det mesta bevarat. Foto: Matti Östling / ArkDes

Léonie Geisendorfs arkitektkontor på Engelbrektsgatan i Stockholm. Här finns det mesta bevarat. Foto: Matti Östling / ArkDes

Léonie Geisendorfs arkitektkontor på Engelbrektsgatan i Stockholm. Här finns det mesta bevarat. Foto: Matti Östling / ArkDes

Léonie Geisendorfs arkitektkontor på Engelbrektsgatan i Stockholm. Här finns det mesta bevarat. Foto: Matti Östling / ArkDes

Bild från utställningen Upp i vind – Léonie Geisendorf arkitektur. Foto: Matti Östling / ArkDes

Bild från utställningen Upp i vind – Léonie Geisendorf arkitektur. Foto: Matti Östling / ArkDes

Se fler bilder

Läs mer om utställningen

Som Le Corbusiers främsta arvtagare i Sverige har hon haft en framträdande roll som arkitekt, lärare och tongivande röst i stadsbyggnadsdebatten. Få arkitekter har varit lika kompromisslösa med form och funktionalitet som polskfödda Léonie Geisendorf.

Hennes byggnader – oavsett om det rör sig om tiovåningshus eller villor – kännetecknas av en särskild omsorg om detaljer, atmosfär och en förståelse inför livet i rummen hon gestaltar. Hela tiden med människan i fokus, eller som hon själv säger ”Ett hus med folk i, det är vackert!”. Tillsammans utgör hennes produktion några av de finaste exemplen på svensk efterkrigsarkitektur.

Utställningen är skapad som en tolkning av Léonie Geisendorfs eget vardagsrum och visar ett urval av hennes projekt och byggnader, med fokus på Stockholmsområdet. Här visas bland annat den internationellt uppmärksammade ”Yrkesskolan för huslig utbildning och sömnad”, det vill säga S:t Görans Gymnasium på Kungsholmen från 1961. Kanske den tydligaste arvtagaren till Le Corbusiers utopiska modernism. Dessutom visas det populära radhusområdet längs Riksrådsvägen i Bagarmossen från 1956 och två villor i Djursholm. Alla tre är exempel på arkitektur som återspeglar sin samtid men som i högsta grad lever och befolkas, utvecklas och används av nya generationer människor

Utställningen bjuder in till samtal om arkitektur genom att uppmärksamma ett urval av byggda och icke byggda projekt. I samband härmed genomförs flera studiebesök till byggnader utförda av Léonie Geisendorf och seminarier kring aktuella frågor utifrån hennes projekt. Ett särtryck med artiklar och fördjupningsmaterial kring Léonie Geisendorfs arkitektur publicerad i samarbete med tidskriften Arkitektur fungerar som katalog.

Curator/projektledning: Tove Dumon-Wallsten/Testbedstudio arkitekter. Sakkunnig: Charlie Gullström.
Utställningsarkitektur: Testbedstudio arkitekter. I samarbete med: Svenska bostäder, KTH och tidskriften Arkitektur.

Fotografier: Åke Eson Lindman, Mikael Olson, Sune Sundahl, Matti Östling med flera.